Warning: session_start(): Cannot start session when headers already sent in /home/stixoi/public_html/core.php on line 23
stixoi.info: Ο Αριστοτέλης και τα "πολιτικά" του
 
Σύνδεση

Εγγραφή

Πλαίσιο χρήσης
129975 Τραγούδια, 269278 Ποιήματα, 28913 Μεταφράσεις, 26571 Αφιερώσεις
 

 Ο Αριστοτέλης και τα "πολιτικά" του
 η απαρχή της πολιτικής φιλοσοφίας
 
[B]Ο Αριστοτέλης στα “Πολιτικά” του έκανε τη διάκριση των πολιτευμάτων σε ορθά και εκτροπές αυτών με κριτήριο την εξυπηρέτηση των συμφερόντων , στα μεν πρώτα του κοινωνικού συνόλου , στα δε δεύτερα των ιδιοτελών σκοπών ενός ή περισσοτέρων ατόμων. Ονομάτισε ως ορθά πολιτεύματα τη μοναρχία (αρχή του ενός), την αριστοκρατία (αρχή των ικανοτέρων)και την πολιτεία (αρχή του πλήθους των πολιτών-οπλιτών) και τις αντίστοιχες εκτροπές τους : την τυραννία(ατομικό συμφέρον του ενός), την ολιγαρχία (ταξικό συμφέρον των πλουσίων)και τη “δημοκρατία”(ταξικό συμφέρον των φτωχών).[/B]

Και σημειώνει :

[I]" Ποιος πρέπει, άραγε, να κυβερνά; Ο λαός; Οι πλούσιοι; Οι γενικής αποδοχής, Ο ικανότερος; Ένας φωτισμένος δικτάτορας;
Καθεμία από αυτές τις λύσεις εμφανίζει την ίδια αδυναμία με τις υπόλοιπες. Οπότε τι θα πρέπει να επιλέξουμε;" 
"Ποιοι πρέπει να μας κυβερνούν, είναι προφανές ότι άλλη απάντηση δεν υπάρχει, εκτός από το ότι: Θα πρέπει να μας κυβερνούν οι χρηστοί νόμοι!"
"Κι από εκεί και πέρα, είτε ο άρχοντας είναι ένας, είτε μιλάμε για περισσότερους, πρέπει να έχει το δικαίωμα να εφαρμόζει δικές του λύσεις μόνο στις λεπτομέρειες, τις οποίες οι νόμοι δεν είναι δυνατό να ρυθμίσουν με ακρίβεια. Και, φυσικά, υπάρχουν τέτοιες περιπτώσεις, γιατί δεν είναι εύκολο να νομοθετήσει κανείς για όλα.

Εντούτοις το θέμα για το πώς πρέπει να είναι ο νόμοι ώστε να τους χαρακτηρίζουμε «χρηστούς» δεν έχει ξεκαθαριστεί ακόμη κι έτσι η αρχική απορία μας παραμένει, από αυτή την πλευρά της, άλυτη.

Όμως, όπως συμβαίνει με τα πολιτεύματα, έτσι και με τους νόμους, αναγκαστικά είναι φαύλοι ή καλοί, δίκαιοι ή άδικοι. Είναι όμως και το εξής φανερό: Ότι οι νόμοι στα σωστά πολιτεύματα πρέπει αναγκαστικά να είναι δίκαιοι, όπως ότι τα φαύλα πολιτεύματα είναι φαύλα, επειδή οι νόμοι τους δεν είναι δίκαιοι."[/I]

[B] Για τον Αριστοτέλη το καλό πολίτευμα είναι το συμφέρον για την Πολιτεία κι έχει να κάνει με το κατά πόσο ένα πολίτευμα συντελεί στο να μπορέσει να κατακτήσει ο κάθε πολίτης το κατά τον φιλόσοφο ύψιστο αγαθό, την Ευδαιμονία, που δεν είναι ούτε ο πλούτος, ούτε η ηδονή, αλλά κάτι σχετικό και διαφορετικό για κάθε άνθρωπο.[/B]


 Στατιστικά στοιχεία 
       Σχόλια: 10
      Στα αγαπημένα: 1
 
   

 Ταξινόμηση 
       Συλλογή
      πολιτικά
      Κατηγορίες
      Κοινωνικά & Πολιτικά,Γεγονότα - Ιστορία - Μυθολογία
      Ομάδα
      Πεζά
 
   

 Επιλογές 
 
Κοινή χρήση facebook
Στα αγαπημένα
Εκτυπώσιμη μορφή
Μήνυμα στο δημιουργό
Σχόλια του μέλους
Αναφορά!
 
   

Ο Άνθρωπος είναι η απάντηση, όποια κι αν είναι η ερώτηση.
 
ΕΛΠΗΝΟΡΑΣ
05-03-2021 @ 13:44
Δεν το αγνοεί ο Δίας,
ούτε και η ανθρωπότης
ότι, τούτος, της δουλείας
ήταν μέγας θιασώτης!
::382.::
daponte
05-03-2021 @ 13:52
Την εποχή εκείνη δεν υπήρχε ούτε ένα κράτος στον κόσμο που να μην στηρίζεται στη δουλοκτησία . Αποτελούσε "εθιμικό δίκαιο".
Συνήθως εφαρμοζόταν ως άγραφο «πολεμικό δίκαιο» και ήταν η μοίρα των ηττημένων αλλοεθνών, όμως συχνά εφαρμοζόταν και σε βάρος ατόμων της ίδιας φυλής για αδικήματα που σήμερα θα ενέπιπταν στο ποινικό ή αστικό δίκαιο, όπως της κλοπής ή των χρεών.
Η υποδούλωση των ανθρώπων θεωρείτο επί δεκάδες αιώνες μια απόλυτα νόμιμη κατάσταση, κατά την οποία δούλοι ή σκλάβοι γίνονταν συνήθως οι υγιείς και αρτιμελείς αιχμάλωτοι πολέμου, καθώς και οι αστικοί ή αγροτικοί πληθυσμοί που αυτοί υπερασπίζονταν. Μετά την υποδούλωσή τους, αντιμετωπίζονταν ως οικόσιτα ζώα ή αντικείμενα και παράλληλα ως εχθροί.
Επομένως και η σκέψη του Αριστοτέλη κινούνταν - αναγκαστικά- μέσα στο ρεύμα της εποχής του !
pennastregata
05-03-2021 @ 13:54
Πάντοτε ανακουφιστικά διδακτικός και εύστοχος, Σταύρο! Μετά από τόσο καιρό πολύ χάρηκα που σε ξαναδιάβασα!
Αγιοβλασιτης
05-03-2021 @ 17:18
::theos.:: ::theos.:: ::theos.::
ΕΛΠΗΝΟΡΑΣ
05-03-2021 @ 18:42
Την απανθρωπιά γρικάμε
όπου κι αν κοιτάζουμε.
Τούτου ένεκα, θα πρέπει
να την εκθειάζουμε;

Εκείνου όλα τα γραφτά
ουδόλως πειραγμένα,
του δόλιου του Επίκουρου
δεν γλίτωσε κανένα.
::382.::


daponte
05-03-2021 @ 19:50
Επίκουρος ο "θεϊκός",
Απ όλους τους πιο ηθικός
Έβαζε στον Κήπο ουλους
Και ελεύθερους και δουλους

Όμως κατά τα ειωθοτα
Τότε όπως και πιο πρωτα
Δεν λευτερωσε αυτούς, ζωντας
Μα αποδημησας όντας.

Και τον Μυν και τον Νικιαν,
που τους είχε στην οικίαν,
Ψογο στο εθιμο δεν Βρηκε
Με διαθήκη τους αφηκε
daponte
05-03-2021 @ 22:08
Για περαιτέρω ανάλυση του θέματος, διαβαστε:

http://eranistis.net/wordpress/2015/09/30/%ce%bf-%ce%b1%cf%81%ce%b9%cf%83%cf%84%ce%bf%cf%84%ce%ad%ce%bb%ce%b7%cf%82-%ce%ba%ce%b1%ce%b9-%ce%b7-%cf%80%cf%81%ce%bf%cf%83%cf%84%ce%b1%cf%83%ce%af%ce%b1-%cf%84%cf%89%ce%bd-%cf%80%ce%bf%ce%bb%ce%b9/
aridaios
06-03-2021 @ 01:58
::blush.:: ::blush.::
ΙΚΑΡΙΟΣ
06-03-2021 @ 08:51
Καλημέρα Σταύρο...πάντα οι νόμοι στηρίζονταν στο αυταπόδεικτο του δικαίου, αλλοιώς δεν είχαν υπόσταση....
daponte
06-03-2021 @ 09:08
Καλημέρα Ηλία. Παραπέμπω στην υπογραφή μου:" Ο άνθρωπος είναι η απάντηση, όποια κι αν είναι η ερωτηση". Το αυταποδεικτο του δικαίου είναι και αυτό, όπως και πολλά άλλα στοιχεία του πολιτισμού μας, ανθρώπινη επιλογή, ερμηνεία και θεωρητική κατασκευή.

Πρέπει να συνδεθείς για να μπορείς να καταχωρίσεις σχόλιο