ντεμοντέ πράγματα (ή πάντα στη μόδα)

Δημιουργός: anuya, Diogenees

κάτω απο το ποίημα

Εκτύπωση από: http://www.stixoi.info

με αντίτιμο τί πουλάτε θρησκεία πατριδα οικογένεια
τριάκοντα αργύρια πλαστά όσο μίας νύχτας όνειρα αξίζουν
ήλιος ανέτειλε ήδη κ’ εσύ να ξυπνήσεις αρνείσαι
στον παράδεισο που έκανε κόλαση η φάρα η δικήσου

(ώς 2023 Μαΐου 19)


https://greekreporter.com/2018/06/01/critics-choose-homers-odyssey-as-worlds-most-influential-story/
Η Οδύσσεια του Ομήρου ψηφίστηκε ώς «το λογοτεχνικό έργο που επέδρασε όσο κανένα άλλο σε ολόκληρη την ανθρωπότητα». Άραγε γιατί? Μήπως γιατί μας δείχνει την "τέχνη της επιβίωσης" όπως φωνάζουν ατέλειωτες σειρές απο κακόγουστα πανώ στις κολώνες εδώ κ δυό μήνες, καθώς φωνάζει κ το φυλλάδιο με το πρόγραμμα του φεστιβάλ?
Τέχνη της επιβίωσης είναι η τέχνη όλων των ζώων. Η Οδύσσεια έχει θέμα τον άνθρωπο κ όχι τα ζώα. Κανείς, απολύτως κανείς μέσα στην Οδύσσεια δέν έχει θέμα επιβίωσης.
Το θέμα της Οδύσσειας είναι ένα κ μόνο, η σημασία της ανθρώπινης ταυτότητας, αυτό μας δίδαξαν.
Αλλα πώς ορίζεται η ανθρώπινη ταυτότητα; Στην Οδύσσεια, η ανθρώπινη ταυτότητα ορίζεται απο τρία πράγματα:
1) Η ευσέβεια προς το Θεό κ η μάχη εναντίον του διαβόλου κ των αγγέλων αυτού. Υπάρχουν αυτές οι έννοιες στην Οδύσσεια; Υπάρχουν κ παραϋπάρχουν, μόνο με ονόματα διαφορετικά απο τα σημερινά. Ο σατανάς μέσα στην Οδύσσεια εκπροσωπείται κυρίως απο τους Κύκλωπες. όταν ο Οδυσσέας ευγενικά ζητά απο τον Πολύφημο να φιλοξενήσει τους καραβοτσακισμένους, ο Πολύφημος απαντά: "φιλαράκι, δέν ξέρεις τί σου γίνεται, ή ήρθες απο μακριά κ δέν ξέρεις τί θα πεί Κύκλωπες. Οι Κύκλωπες δέν λογαριάζουν ούτε τον Δία ούτε κανέναν θεό, γιατί εμείς είμαστε πολύ ανώτεροι απο Δία και απο θεούς. Ούτε κι εγώ θα φοβηθώ κανέναν Δία για να λυπηθώ εσένα..."
2) Η ανθρώπινη πατρίδα. Είναι η έμμονη ιδέα που διαπερνά όλη την Οδύσσεια. Η Ιθάκη περιγράφεται σάν ένα ξερονήσι. Ούτε άλογα δέν μπορούν να βοσκήσουν εκεί, γιατί δέν έχει αρκετή τροφή ούτε χώρο για να τρέξουν. Κ όμως ο Οδυσσέας αρνείται τον παράδεισο που είναι το νησί της Καλυψώς και είναι έτοιμος να πεθάνει σάν δεί έστω και καπνό απο φωτιά των κατοίκων να υψώνεται απο εκείνη την πατρίδα. Εκεί όταν ήταν μικρός ο Οδυσσέας απέκτησε την ουλή κυνηγώντας έναν κάπρο. Εκεί ο πατέραςτου του υποσχέθηκε πως όταν μεγαλώσει θα έχει τόσες ροδιές, τόσες μηλιές… Εκεί είναι ακόμη ο σκύλος που περιμένει να τον δεί για στερνή φορά μετά απο 20 χρόνια… Εκεί… εκεί… και εδώ περνάμε στο τρίτο στοιχείο της ανθρώπινης ταυτότητας:
3) Η οικογένεια: η γυναίκατου που αρνείται και ξεγελάει τους μνηστήρες επι 20 χρόνια, μήπως τύχει και γυρίσει κάποτε ο σύζυγος… το κρεβάτι, που το ένατου ποδάρι είναι το κούτσουρο που απέμεινε απο τη ριζωμένη αγριελιά, και τα άλλα ποδάρια, κομμάτια απο το ίδιο δέντρο… ο γιόςτου, που όταν ακούει τον Μενέλαο να μιλά για αυτόν, σηκώνει το πριγκηπικότου πανωφόρι για να κρύψει ένα δάκρυτου… ο πατέραςτου, που ζεί έξω απο τον κόσμο γιατί ο κόσμος δέν είναι άλλο παρα ο γιός που φαίνεται πως έχει χάσει… και όλα τα άλλα που μπορείτε να διαβάσετε στο έπος – που το ξαναλέω, καμία σχέση δέν έχει με την επιβίωση ή με την τέχνη της επιβίωσης. Κανείς δέν έχει πρόβλημα επιβίωσης στην Οδύσσεια. Ποιά επιβίωση; εδώ αρκεί να πεί ο Οδυσσέας ένα «ναί» στην Καλυψώ, και θα αποκτήσει την αιώνια ζωή σε έναν παραδεισένιο τόπο με γυναίκα μιά θεά. Και τα αφήνει όλα για να ορμήσει σε ένα ταξίδι γεμάτο ταλαιπωρία και κινδύνους, για τί; για αυτά που είπαμε προηγουμένως, για αυτά που σημαίνουν την ανθρώπινη ταυτότητα, που παριστάνεται στην Οδύσσεια πολυτιμότερη και απο τη ζωή των θεών.
Άς λένε τα πανώ και τα φυλλάδια όλο το χρόνο, και κάθε χρόνο άν θέλουνε, οτι Οδύσσεια είναι η τέχνη της επιβίωσης. Όποιος διάβασε έστω και ένα κομματάκι απο την Οδύσσεια, καταλαβαίνει γιατί ψηφίστηκε ώς «το λογοτεχνικό έργο που επέδρασε όσο κανένα άλλο σε ολόκληρη την ανθρωπότητα» - διότι ακριβώς την ανθρώπινη ταυτότητα υμνεί και εικονίζει.

Δημοσίευση στο stixoi.info: 19-05-2023