|
sekarius 30-03-2018 12:41 | ΠΡΩΤΗ ΕΚΤΕΛΕΣΗ
Στέλλα Χασκίλ, Μάρκος Βαμβακάρης, Β.Τσιτσάνης
31 Μαϊου 1947
https://youtu.be/TiLnGhwuT-Q
Εκτέλεση με ΝΤΟΥΟ ΧΑΡΜΑ:
8 Ιουλίου 1947
https://youtu.be/-nkf6_E65ZI
| netriofron 17-01-2017 23:26 | 1962 = Πόλυ Πάνου + Βασιλης Τσιτσανης = Ηχογραφηθηκε το 1962 (βαση κωδ. μητρας ) , ΑΛΛΑ κυκλοφορησε 4 Ιουνιου 1964 , σε ενορχήστρωση & μπουζουκι : Βασιλη Τσιτσανη ------ 45ρακι της HMV (7PG-3386) , [ & στην ODEON (HGRA-1147)] ------- https://youtu.be/mqO6kudQiNE
1963 = Βαγγέλης Περπινιάδης [Ενορχήστρωση : Μπαμπη Μπακαλη] ----- 45ρακι στην PARLOPHONE (GDSP 2706) & συλλογη ''Το Γραμμόφωνο Της Minos (30 Ρεμπέτικα Και Λαϊκά)'' (1982) -------- https://youtu.be/o6Fl0lBk4k0
1976 [Κυκλ. Απριλης] = Σωτηρία Μπέλλου [Ενορχήστρωση & μπουζουκι : Στελιος Ζαφειριου] -------- Αλμπουμ ''Η αρχόντισσα του ρεμπέτικου'' ------- https://youtu.be/r0M4O4yJSJQ
1983 [Ηχογρ. Αυγουσ] = Βασίλης Τσιτσάνης + Μίκης Θεοδωράκης ----- Αλμπουμ ''Μοναδικές Ερμηνείες'' (1992) (Ζωντανη ηχογραφηση απο τη συναυλια στα νταμαρια της Νικαιας,Πειραιας @@@@ με τον αρχικο , λογοκριμενο ,στιχο :
... απ’ τη μαύρη ξενιτιά -- -- ... απ’ τη μαύρη Ικαρια (= Τοπος εξοριας της δικτατοριας του Μεταξα)
----- https://youtu.be/P8sJA0dWyQY
ΠΗΓΕΣ = [ http://vinyl.gr/His%20master's%20voice%203351-3400.html ] | Σάκης Πάπιστας 22-09-2016 13:51 | Από τη βάση δεδομένων του Βασίλη Τσιτσάνη, που είναι αποκλειστική δημιουργία και δωρεά μου στο ΜΟΥΣΕΙΟ ΤΣΙΤΣΑΝΗ & ΚΕΝΤΡΟ ΕΡΕΥΝΑΣ στα Τρίκαλα, μεταφέρω τα σχόλια της μεγάλης και πολύχρονης έρευνας που έκανα και έγραψα στην αντίστοιχη καρτέλα του τραγουδιού "ΚΑΠΟΙΑ ΜΑΝΑ ΑΝΑΣΤΕΝΑΖΕΙ", της 1ης εκτέλεσης, με ερμη νευτές τους Στέλλα Χασκίλ, Μάρκο Βαμβακάρη και Βασίλη Τσιτσάνη (Ημερομηνία γραμμοφώνησης 31/5/1947, PARLOPHONE B.74100, GO 3796):
- Πρόκειται για το συγκλονιστικότερο αστικό τραγούδι της εμφυλιακής περιόδου, σύμβολο ενότητας του αλληλοσπαρασσόμενου ελληνικού λαού, ερμηνευμένο σε "πρώτη φωνή" ανεπανάληπτα από την βελούδινη φωνή της αξέχαστης Χασκίλ.
- Κοινό σημείο συνάντησης, αλλά και συγκίνησης των εμπολέμων αντιπάλων είναι αναμφίβολα η τραγική Ελληνίδα Μάνα. Και από τη μεριά της, είναι αναμφισβήτητη η παγκοσμιότητα και η διαχρονικότητα της απέραντης αγωνίας της, για κάθε πόλεμο. Ο φόβος για το κακό, η αναμονή της επιστροφής του δικού της γιού-πολεμιστή,
η ατέρμονη εναλλαγή ελπίδας και απελπισίας, είναι απερίγραπτης έντασης για τη μάνα.
- Μια και η μάνα μπορεί, αδιακρίτως, να είναι η μάνα του οποιουδήποτε μαχητή, της όποιας παράταξης, και μια που στο πρόσωπο της μάνας που υποφέρει από την απουσία του παιδιού της και τον φόβο μη σκοτωθεί στον πόλεμο, αντανακλάται το δράμα της ίδιας της πατρίδας, καθιστά το σπουδαίο αυτό λαϊκό τραγούδι σύμβολο
εθνικής ενότητας.
- Η «μαύρη ξενιτιά» είναι η αλληγορία-κλειδί του τραγουδιού, που εδώ σημαίνει τον τόπο της μάχης, της φυλακής, της εξορίας, και λίγο αργότερα, της πολιτικής προσφυγιάς των ανταρτών στις κομμουνιστικές χώρες της Ανατολικής Ευρώπης.
- Έτσι, το τραγούδι αυτό, κατόρθωσε μεν να ξεγελάσει τη λογοκρισία και να κυκλοφορήσει για λίγο καιρό, ώσπου όμως στις 6 του Δεκέμβρη 1947, με εντολή της Αστυνομικής Διεύθυνσης Πειραιώς, απαγορεύεται ρητά η εκτέλεσή του, διότι, όπως λέει το κείμενο της αστυνομικής ανακοίνωσης, «έχει αλληγορικήν σημασίαν, εξ’ ου
δύνανται να δημιουργηθούν αντεγκλήσεις, επεισόδια και διασάλευσις της τάξεως». Κατά πληροφορία του ερευνητή και συγγραφέα Κώστα Χατζηδουλή, το τραγούδι λίγους μήνες μετά την κυκλοφορία του απαγορεύθη- κε, με διαταγή του Υπουργείου Δημοσίας Τάξεως, να παίζεται και να τραγουδιέται σε δημόσιους χώρους. Σημαντικότατο ρόλο στην παραπάνω διαταγή έπαιξε και το μεγάλο κύμα συλλήψεων του Ιούλη του 1947.
- Στις 28 Αυγούστου 1950, με διαταγή που υπέγραφε ο τότε αστυνομικός διευθυντής Αθηνών Δημήτριος Βρανό-πουλος, το τραγούδι μπαίνει στη λίστα των απαγορευμένων τραγουδιών. Στην ίδια λίστα περιλαμβάνονταν ακόμη 24 τραγούδια, μερικά «χασικλίδικα», μερικά «άσεμνα» στο περιεχόμενο και τα υπόλοιπα, ως «έχοντα
αλληγορικήν σημασίαν», όπως το «Ως πότε πια τέτοια ζωή», «Το δικαστήριο», «Κάνε λιγάκι υπομονή», το προ- πολεμικό «Οι αδικοπνιγμένοι» και άλλα.
- Κατά ρητή δήλωση του Νίκου Μάργαρη, το «Κάποια μάνα αναστενάζει» είχε γίνει ο ύμνος των εξόριστων. Παρά τις απαγορεύσεις, το «Κάποια μάνα αναστενάζει» τραγουδήθηκε από τους αριστερούς στις φυλακές και τις εξορίες όσο κανένα άλλο ρεμπέτικο.
- Ο Β. Τσιτσάνης, σε γραπτή του συνέντευξη στον Στάθη Γκώντλετ, μεταξύ άλλων λέει: «Επί ανταρτοπολέμου μου κόψανε το "Κάποια μάνα αναστενάζει". Το τραγούδι αυτό είχε κυκλοφορήσει σε δίσκους, δεν έφταιγε σε τίποτα, όμως είχε παραποιηθεί ο τρίτος στίχος, και οι μεν λέγανε "να γυρίσει ο λεβέντης απ’ τη μαύρη Ικαριά", οι δε "απ’ το τάγμα του Κρανιά", αντί του πραγματικού "απ’ τη μαύρη ξενητιά". Περιττόν είναι να υπενθυμίσω ότι η τεράστια
επιτυχία αυτού του τραγουδιού οφείλεται στην "φανταστική", όπως γράψανε, μουσική του».
- Ο Τάσος Βουρνάς, στο άρθρο του "Το σύγχρονο λαϊκό τραγούδι" που δημοσιεύτηκε τον Απρίλιο του 1961 στην "Επιθεώρηση Τέχ νης", μεταξύ άλλων αναφέρει: «Το τραγούδι "Κάποια μάνα αναστενάζει" κατέκτησε με τέτοια αστραπιαία ταχύτητα τις εργαζόμενες μάζες, λόγω του αντιπολεμικού του μηνύματος, ώστε έφτασε σε μια στιγμή να αποτελεί το συνδετικό κρίκο εθνικής επαφής ανάμεσα σ’ ένα λαό που βρισκόταν στη σκληρή δίνη του εμφυλίου πολέμου. Στρατιώτες και αντάρτες το τραγουδούσαν στα πεδία συγκρούσεων και μέσα στο κλίμα μιας εμφύλιας σύρραξης, "που από τη φύση της, όπως λέει ο Λένιν, είναι χίλιες φορές πιο σκληρή από έναν πόλεμο ανάμεσα σε δυο κράτη", έφερνε μια ημεράδα και μια γλύκα πρωτοφανέρωτη στις ψυχές των αντιπάλων. Αποτέλεσμα: η τότε κυβέρνηση το απαγόρεψε».
- Την αναμφισβήτητη λειτουργικότητα και ισχύ του αλληγορικού λόγου στο λαϊκό τραγούδι στα χρόνια του Εμφυλίου επιβεβαιώνουν οι δυο σελίδες που αφιερώνει στο θέμα ο Ρένος Αποστολίδης στην Πυραμίδα 67. Στη συγκλονιστική προσωπική μαρτυρία του αναφέρεται σχεδόν με δέος στην επιμονή με την οποία το «Κάποια μάνα αναστενάζει» είχε ριζώσει, παρά τις ρητές απαγορεύσεις και τις απειλές, στα στόματα όλων των φαντάρων του κυβερνητικού στρατού: «Στους νυχτερινούς δρόμους των πόλεων, μεθυσμένοι, στις ταβέρνες και στα καφε- νεία, στις παράγκες και στα βουνά, στ’ αμπριά των υψωμάτων και στα φυλάκια των γεφυρών, μια τριετία ολάκερη τούτη η σπαραγμένη χώρα, η ματωμένη, σε φριχτό βυθό πεσμένη, στην απόγνωση φτασμένη, δίχως ένα φέγγος από πουθενά, μήτ’ ελπίδα - παντού, όπου υπήρχε στρατός, παντού, όπου υπήρχε αντάρτικο, παντού, όπου υπήρχε καπνός, χαλασμός κι ερείπια!- –η χώρα τούτη ολάκερη, μια ολάκερη τριετία, τραγούδησε ένα τραγούδι, το ίδιο, μ’ επιμονή, με άφατο πόνο, με σπαραγμό και δάκρια σ’ όλα τα μάτια: Κάποιο απλό, λαϊκό, σερέτικο». (Ρένος, Πυραμίδα 67, Πυρσός, Αθήνα χ.χ., σ. 41).
- Υπάρχει και τέταρτη στροφή του τραγουδιού, που δεν ηχογραφήθηκε ποτέ και είναι:
"Πίκρες, πόνοι τηνε δέρνουν κι είναι πάντα σκεφτικιά,
Βασανίζεται η δόλια, μα το γιό της δεν ξεχνά".
- Οι κρατούμενοι της Μακρονήσου τραγουδούσαν την τρίτη στροφή ως εξής:
"Με υπομονή προσμένει και λαχτάρα στη ψυχή
Ο λεβέντης να γυρίσει απ’ τη μαύρη φυλακή".
Ενώ, οι εξόριστοι στην Ικαρία άλλαζαν τη λέξη "ξενιτιά" με τη λέξη "Ικαριά", όπως επισημαίνει παραπάνω και ο ίδιος ο Β. Τσιτσάνης.
- Ο Μπάμπης Μπακάλης ξεκίνησε τη δισκογραφική του καριέρα με το σπουδαίο αυτό τραγούδι, αλλά ήρθε σε ρήξη με τον Βασίλη Τσιτσάνη. Η διαμάχη των δύο σπουδαίων συνθετών, προήλθε μάλλον επειδή ο Μπακάλης έδωσε αρχικά στον Τσιτσάνη το τραγούδι του "Ζητά να μάθει που είναι ο γιός της", αλλά αυτός προβαίνοντας σε
διαμόρφωση στίχων και μουσικής τελικά δημιούργησε το "Κάποια μάνα αναστενάζει". Για τη συνεργασία τους αυτή ο Μπ. Μπακάλης πήρε το 25% των πνευματικών δικαιωμάτων του τραγουδιού, αλλά το όνομά του δεν γράφτηκε στην ετικέτα του δίσκου γραμμοφώνου. Αυτό πραγματοποιήθηκε στα μέσα της δεκαετίας του 1960, μετά βέβαια από συμφωνία με τον Βασίλη Τσιτσάνη.
- Υπάρχει παράλληλη εκτέλεση, με το Ντούο Χάρμα (Λίτσα και Τόλης Χάρμας ή Χαρμαντάς), το 1947 (δίσκος γραμμοφώνου Columbia DG 6652).
Σάκης Κ. Πάπιστας
Ερευνητής - Συλλέκτης - Συγγραφέας | netriofron 01-09-2016 23:38 | 1η = Βασίλης Τσιτσάνης & Μάρκος Βαμβακάρης & Στέλλα Χασκίλ ηχογραφηθηκε στις 31-05-1947 ( PARLOPHONE B. 74100 )
2η = Ντούο Χάρμα ηχογραφηθηκε στις 8-10-1947 (Columbia DG-6652)
3η = Μητσακης Ορφανιδης 1954 [ΚΑΛΟΣ ΔΙΣΚΟΣ 336 (USA)]
4η = Βαγγέλης Περπινιάδης 45ρι 1961-'63 (PARLOPHONE 2706)
5η = Στελιος Καζαντζίδης 45ρι 1962 (Columbia Αυστραλίας SCDGO-10002)
Γράφει ο Σάκης Πάπιστας ..
[ Κοινό σημείο συνάντησης, αλλά και συγκίνησης των εμπολέμων αντιπάλων είναι αναμφίβολα η τραγική Ελληνίδα Μάνα. Και από τη μεριά της, είναι αναμφισβήτητη η παγκοσμιότητα και η διαχρονικότητα της απέραντης αγωνίας της, για κάθε πόλεμο. Ο φόβος για το κακό, η αναμονή της επιστροφής του δικού της γιού-πολεμιστή, η ατέρμονη εναλλαγή ελπίδας και απελπισίας, είναι απερίγραπτης έντασης για τη μάνα.
Μια και η μάνα μπορεί, αδιακρίτως, να είναι η μάνα του οποιουδήποτε μαχητή, της όποιας παράταξης, και μια που στο πρόσωπο της μάνας που υποφέρει από την απουσία του παιδιού της και τον φόβο μη σκοτωθεί στον πόλεμο, αντανακλάται το δράμα της ίδιας της πατρίδας, καθιστά το σπουδαίο αυτό λαϊκό τραγούδι σύμβολο εθνικής ενότητας...]
Δεν χρωματίζει την «μάνα» της μιας πλευράς αλλά ζωντανεύει τον καημό και την πίκρα της μάνας που το παιδί της πολεμά. Που πολεμά ενάντια στο παιδί που μέχρι χθες ήταν φίλοι.
Η αποδοχή του τραγουδιού όταν κυκλοφόρησε ήταν καθολική.Τραγουδιόταν και από τις δύο αντιμαχόμενες πλευρές.
Όμως η απαγόρευση του από το καθεστώς στις 6 Δεκεμβρίου 1947, θα το κάνει ακόμη πιο δημοφιλές και θα γίνει ύμνος στα χείλη των στρατιωτών του Δημοκρατικού Στρατού αλλά και των κρατουμένων στα ξερονήσια.
( Πηγη http://rebetiko.sealabs.net/viewtopic.php?f=57&t=5116 ) | Johnny GotHisGun 03-07-2015 23:32 |
«Κάποια μάνα αναστενάζει» Γιώργος Μαργαρίτης
https://youtu.be/INuwUSxXkis ::theos.:: ::theos.:: ::theos.:: | longieth 14-05-2012 01:23 | http://www.youtube.com/watch?v=VWiI13MTeQ4&feature=relmfu | xaski 28-02-2012 14:25 | Πρόκειται για συνδημιουργία Τσιτσάνη - Μπακάλη. Δίσκος 1947, PARLOPHONE B.74100.ΚΑΙ ΠΡΩΤΗ ΕΚΤΕΛΕΣΗ ΕΙΝΑΙ ΜΕ ΧΑΣΚΙΛ ΤΣΙΤΣΑΝΗ ΚΑΙ ΜΑΡΚΟΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΙΔΙΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΟ ΕΙΠΑΝ ΚΑΙ ΤΟ ΝΤΟΥΟ ΧΑΡΜΑ | TGIAN 12-12-2006 09:20 | Ποιος Νταλάρας ? Ακούστε την εκτέλεση με Μαργαρίτη και θα καταλάβετε..... ::up.:: | Ανώνυμο σχόλιο 24-10-2005 | YPEROXO | Ανώνυμο σχόλιο 08-10-2005 | aksexasta tragoudia (eleni) | |
Πρέπει να συνδεθείς για να μπορείς να καταχωρίσεις σχόλιο
|
|
|