Σύνδεση

Εγγραφή

Πλαίσιο χρήσης
131547 Τραγούδια, 269637 Ποιήματα, 28913 Μεταφράσεις, 26571 Αφιερώσεις
 

Μακριά - 2002       
 
Στίχοι:  
Κωνσταντίνος Καβάφης
Μουσική:  
Δημήτρης Παπαδημητρίου


Θα `θελα αυτήν τη μνήμη να την πω...
Μα έτσι έσβύσθη πια... σαν τίποτε δεν απομένει –
γιατί μακριά, στα πρώτα εφηβικά μου χρόνια κείται.

Δέρμα σαν καμωμένο από γιασεμί...
Εκείνη του Αυγούστου Αύγουστος ήταν; ή βραδιά.
Μόλις θυμούμαι πια τα μάτια• ήσαν, θαρρώ, μαβιά...
ΤΑ ναι, μαβιά• ένα σαπφείρινο μαβί.




 Στατιστικά στοιχεία 
       Δημοφιλία: 100%  (1 ψήφοι)
      Αναγνώσεις: 6755
      Σχόλια: 3
      Αφιερώσεις: 0
 
   

 Δισκογραφία 
 
[1] Το πρόσωπο της αγάπη...
2002
[2] ...που για Αλεξανδρι...
2007
 
   

 Επιλογές 
 
Κοινή χρήση facebook
Στα αγαπημένα
Αφιέρωσέ το κάπου
Νέα μετάφραση
Εκτυπώσιμη μορφή
Αποστολή με email
Διόρθωση-Συμπλήρωση
 
   
 
   justawoman, Στέλλα Γεωργιάδου @ 07-02-2008
   netriofron
30-10-2018 10:41
Ποίημα του Κωνσταντίνου Καβάφη που γράφτηκε το 1914.
Αποτελεί τμήμα της ενότητας ''Αναγνωρισμένα'' της ποιητικής συλλογής του ''154 Ποιήματα'' που εκδόθηκε το 1935.



1983 = απαγγέλλει η Έλλη Λαμπέτη , ----------- Άλμπουμ ''Η Έλλη Λαμπέτη διαβάζει Καβάφη'' ---------- https://youtu.be/jZaxod4Op3Y

1988 = Σπύρος Σακκάς : βαρύτονος , , Ενορχήστρωση : Αργύρης Κουνάδης , , Πιάνο : Γιώργος Κουρουπός , ------------ Άλμπουμ ''Αργύρης Κουνάδης, Γιώργος Κουρουπός ‎– Τραγούδια για φωνή και πιάνο σε ποίηση Σεφέρη-Καβάφη-Λόρκα'' , & στο CD ''Λόγος μουσικός - Μελοποιημένη Ελληνική ποίηση'' (2002) , , & στο CD ''Σπύρος Σακκάς - Ερμηνεύει Γ. Χρήστου, Μ. Χατζιδάκι, Δ. Μητρόπουλο'' (2009) ---------- https://youtu.be/ZUoIQI0_oC0

2002 = Νένα Βενετσάνου , , Ενορχήστρωση & πιάνο : Καλλιόπης Τσουπάκη , ------------- https://youtu.be/3XEiGWVc_6U

2007 = Ελευθερία Αρβανιτάκη , συνοδεύει η Ορχήστρα των Χρωμάτων υπό τον Μίλτο Λογιάδη , , Ενορχήστρωση : Δημήτρης Παπαδημητρίου

2009 = Παντελής Θεοχαρίδης , , Ενορχήστρωση : Μιχάλης Τρανουδάκης , ----------- Συλλογή ''Ποιήματα Του Κ. Π. Καβάφη'' ------------ https://youtu.be/nOEYMZSh1qE

2011 = Γιάννης Παλαμίδας , , Ενορχήστρωση : Λένα Πλάτωνος , ------------ στο CD ''Καβάφης - 13 τραγούδια'' ------------ https://youtu.be/97LeIwEYlKM

2013 = Μανώλης Μητσιάς , , Ενορχήστρωση & πιάνο : Γιώργος Παγιάτης , ------------ στο CD ''Γιάννης Σπανός, Μανώλης Μητσιάς ‎– ...Πλησιάζοντας Τον Καβάφη...'' ----------- https://www.music-bazaar.com/greek-music/album/602023/PLISIAZONDAS-TON-KAVAFI/


ΠΗΓΕΣ = [ https://www.discogs.com/search/?q=%CE%9C%CE%B1%CE%BA%CF%81%CF%85%CE%AC&type=all ] - - - - - [ http://cavafis.compupress.gr/index3.htm ]
   μουσόφιλος
08-05-2018 02:12
Ο Κωνσταντίνος Καβάφης στο υπέροχο αυτό ποίημα καταγράφει με τρόπο ελλειπτικό μια από τις πρώτες ερωτικές του μνήμες. Η αδυναμία ανάκλησης λεπτομερειών λειτουργεί ενισχυτικά στην προσπάθεια του ποιητή να αποκρύψει την ταυτότητα του ερωτικού προσώπου, προσφέροντας έτσι ένα ποίημα που μεταδίδει κυρίως την υποβλητική ατμόσφαιρα του ερωτικού θαυμασμού και της επιθυμίας.
1η στροφή:
Η επιθυμία του ποιητή να μιλήσει για την ανάμνησή του αυτή προσκρούει στη λήθη που έχει επέλθει με την πάροδο των χρόνων. Έτσι, από την ιδιαίτερη αυτή εμπειρία των πρώτων εφηβικών δεν έχουν διασωθεί παρά ελάχιστες ψηφίδες.
Η μακρινή απόσταση από τη βίωση της εμπειρίας μέχρι τη στιγμή της ποιητικής της απόδοσης είναι ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά της καβαφικής μεθόδου, υπό την έννοια ότι ο ποιητής αφήνει πάντοτε το πέρασμα του χρόνου να σμιλέψει τις μνήμες του, προτού επιχειρήσει τη μετουσίωσή τους σε στίχους.
Η επιλογή, άλλωστε, του ποιητή να αποφεύγει την ποιητική δημιουργία υπό την άμεση επίδραση της εντύπωσης, είναι σύμφωνη και με το σχετικά αργοπορημένο ξεκίνημα της ποιητικής του παραγωγής. Στα νεανικά του χρόνια δόθηκε στις απολαύσεις, πλουτίζοντας τις ερωτικές του εμπειρίες και δημιουργώντας την κύρια πηγή της ποιητικής του έμπνευσης. Πληροφορία που μας την παρέχει ο ίδιος ο Καβάφης μέσα από τους στίχους του ποιήματος “Νόησις”: «Μέσα στον έκλυτο της νεότητός μου βίο / μορφώνονταν βουλές της ποιήσεώς μου / σχεδιάζονταν της τέχνης μου η περιοχή.»
2η στροφή:
Το δέρμα του αγαπημένου προσώπου ήταν λευκό και απαλό σα να ήταν φτιαγμένο από γιασεμί. Μια πρώτη εικόνα που ανταποκρίνεται τόσο στην αίσθηση της όρασης όσο και της αφής. Εικόνα που συνοδεύεται από τον χρονικό προσδιορισμό της εμπειρίας: «Εκείνη του Αυγούστου – Αύγουστος ήταν; – η βραδιά...», ο οποίος όμως παραμένει έντεχνα ασαφής. Όλα έγιναν ένα βράδυ καλοκαιριού, χωρίς ο ποιητής να είναι βέβαιος αν επρόκειτο για αυγουστιάτικη βραδιά ή όχι.
Το λευκό και απαλό δέρμα, συνδυάζεται με τη γλυκιά ζέστη του καλοκαιριού κι ο ποιητής προχωρά στο πιο καίριο σημείο της ανάμνησής του, στα μάτια του αγαπημένου προσώπου. Προσπαθεί να θυμηθεί το χρώμα τους, διστάζει για λίγο, κι ύστερα η ανάμνησή τους έρχεται ξεκάθαρη, τα μάτια ήταν μαβιά, ένα σαπφείρινο μαβί. Βαθύ γαλάζιο χρώμα είχαν τα αγαπημένα μάτια και σ’ αυτά επικεντρώνεται κυρίως η ουσία της εμπειρίας αυτής, καθώς εκεί διακρίνει ο ποιητής όλη την ομορφιά και το ερωτικό κάλεσμα.
Μέσα σε λίγους στίχους ο ποιητής καθοδηγεί με τρόπο αριστοτεχνικό την αναδημιουργία της ερωτικής αυτής στιγμής, αρχίζοντας με το δέρμα του ερωτικού συντρόφου, διευρύνοντας αμέσως την εικόνα για να αποκαλυφθεί η θελκτική καλοκαιρινή νύχτα, κι ύστερα καταλήγει στα μάτια, στα βαθυγάλανα μάτια που έμειναν στη μνήμη του ακέραια, μ’ όλη τους την ομορφιά.
Ιδιαίτερη μνεία, επίσης, θα πρέπει να γίνει στη χρήση των αποσιωπητικών (τα περισσότερα που συναντάμε σε ποίημα του Καβάφη), τα οποία εκφράζουν τους δισταγμούς, αλλά και τη συνεχή προσπάθεια του ποιητή να θυμηθεί την ξεχωριστή εκείνη νύχτα [πηγή: https://latistor.blogspot.gr].
   gkremistis
28-07-2013 18:05
Το έχει ερμηνεύσει κι ο Μανώλης Μητσιάς.


Πρέπει να συνδεθείς για να μπορείς να καταχωρίσεις σχόλιο