| O Φρεντερίκ Σοπέν (στα γαλλικά Frédéric François Chopin, στα πολωνικά Fryderyk Franciszek Szopen),ήταν Πολωνός συνθέτης, ένας από τους μεγαλύτερους εκπροσώπους του ρομαντισμού στη μουσική και από τους μεγαλύτερους πιανίστες της εποχής του. Αρκετές συνθέσεις του συγκαταλέγονται στα σημαντικότερα έργα του πιανιστικού ρεπερτορίου. Γεννήθηκε στη Βαρσοβία ,από πατέρα Γάλλο και μητέρα Πολωνή, και πέθανε στο Παρίσι.
Ας τον γνωρίσουμε μέσα από τα δικά του λόγια και αυτά των συγχρόνων του:
-Η απλότητα στη σύνθεση είναι o υψηλότερος στόχος για να επιτευχθεί όταν θα έχετε ξεπεράσει όλες τις δυσκολίες.
Κάθε δυσκολία μπερδεμένη θα είναι ένα φάντασμα που θα διαταράξει την ανάπαυση σας αργότερα
-Είμαι χαρούμενος εξωτερικά, ειδικά ανάμεσα στους δικούς μου ανθρώπους (μετρούν άραγε οι Πολωνοί για δικοί μου)? Αλλά μέσα μου με τρώει κάτι. Κάποιο προαίσθημα, το άγχος, τα όνειρα - ή αϋπνία - μελαγχολία, αδιαφορία - επιθυμία για ζωή, και την επόμενη στιγμή, επιθυμία για θάνατο. Κάποιο είδος της γλυκιάς γαλήνης, ένα είδος μούδιασμα, αφηρημάδα ..."Μακάρι να μπορούσα να αποτινάξω τις σκέψεις που δηλητηριάζουν την ευτυχία μου. Και όμως παίρνω ένα είδος ευχαρίστησης αναδεύοντάς τις."
«Μερικές φορές δεν μπορώ παρά να βογγώ, να υποφέρω, και να χύνω την απελπισία μου στο πιάνο!"
"Βάλτε όλη την ψυχή σου σε αυτό, παίζουν τον τρόπο που αισθάνεστε!"
-{Στο Παρίσι}...Μπορείτε να διασκεδάσετε τον εαυτό σας, να βαρεθείτε, γελάσετε να κλάψετε ,να κάνετε ό, τι θέλετε, και κανείς δε θα σας δώσει σημασία , επειδή χιλιάδες εδώ κάνουν ακριβώς το ίδιο ... Μπορείτε να βρείτε εδώ την μεγαλύτερη λαμπρότητα, τη μεγαλύτερη βρωμιά, τη μεγαλύτερη αρετή και τα φοβερώτερα βίτσια...
Πραγματικά δεν ξέρω αν σε οποιοδήποτε μέρος θα βρείτε περισσότερους πιανίστες από το Παρίσι, ή αν μπορείτε να βρείτε περισσότερα γαϊδούρια ή περισσότερους δεξιοτέχνες οπουδήποτε.
-"Έχω συναντήσει μια μεγάλη διασημότητα, κα Ντυντεβάν, γνωστή ως Sand George ... Η εμφάνισή της δεν είναι της αρεσκείας μου. Πράγματι υπάρχει κάτι γι 'αυτήν που με απωθεί αποφασιστικά ... Τι ελκυστική που είναι στο πρόσωπο η Sand ... Είναι πραγματικά μια γυναίκα; Είμαι διατεθειμένος να αμφιβάλλω..."
-Στη Βιέννη: Εδώ τα βαλς θεωρούνται μουσικά έργα! Μετά από κάθε βαλς παίρνουν τεράστιο χειροκρότημα! Και αν παίζουν τραγούδι , ή γκαλά της όπερας, τραγούδι και χορό, οι ακροατές είναι τόσο ενθουσιασμένοι που δεν ξέρουν τι να κάνουν με τον εαυτό τους. Δείχνει το διεφθαρμένο γούστο του βιεννέζικου κοινού.
-"Η εφημερίδα ... δήλωσε ότι οι Πολωνοί θα πρέπει να είναι περήφανοι για μένα, όπως οι Γερμανοί είναι για τον Μότσαρτ; Προφανείς ανοησίες..."
"Η χθεσινή συναυλία ήταν μια επιτυχία. Σπεύδω να σας ενημερώσω. Έχω ενημερώσει την εξοχότητά σας ότι δεν ήμουν νευρικός και έπαιξα όπως παίζω όταν είμαι μόνος. Πήγε καλά ...
... είπε ότι παντού έπαιξα πολύ σιγά, ή μάλλον, πολύ απαλά για τους ανθρώπους που χρησιμοποιούν το πιάνο για σφυροκόπημα ...."
"Θέλουν να δώσω μια άλλη συναυλία, αλλά δεν έχω καμία επιθυμία να το πράξω. Δεν μπορείτε να φανταστείτε τι βασανιστήρια είναι για μένα οι τρεις ημέρες πριν από μια δημόσια εμφάνιση "
-Στην Αγγλία:
"Εδώ δε θεωρούν τους μουσικούς καλλιτέχνες, μόνο τους ζωγράφους και τους αρχιτέκτονες"
"Μια παράξενη περιπέτεια μου συνέβη ενώ έπαιζα τη Sonata μου σε σι ύφεση ελάσσονα μπροστά σε κάποιους Άγγλους φίλους. Είχα παίξει το Allegro και το Scherzo περισσότερο ή λιγότερο σωστά... όταν ξαφνικά είδα να αναδύονται από το σώμα του πιάνο μου τα καταραμένα πλάσματα εκείνα που είχαν εμφανιστεί σε μένα μια πένθιμη νύχτα στο Chartreuse(Μαγιόρκα). "
-"Βγάλτε τα καπέλα σας , κύριοι! Ιδού μια ιδιοφυϊα! Τα έργα του Σοπέν είναι κανόνια μέσα σε λουλούδια . Αν ο τρομερός δυνάστης του βορρά(ο Τσάρος) ήξερε τι τον απειλούσε μέσα στις μαζούρκες και τις πολωνέζες του Σοπέν , θα είχε απαγορεύσει τη μουσική του..."
{ είπε γι αυτόν ο Ρόμπερτ Σούμαν }
- " ...η μούσα της πατρίδας του του υπαγορεύει τη μουσική του και οι απελπισμένες κραυγές του πολωνικού λαού προσδίδουν στην τέχνη του μια μυστηριώδη αυθεντική ποίηση που δε συγκρίνεται με τίποτα άλλο..." {είπε γι' αυτόν ο Φραντς Λίστ}
-"... Η δημιουργία του ήταν αυθόρμητη, εκπληκτική. Έπαιζε στο πιάνο ολοκληρωμένο και εξαιρετικό κάθε έργο. Αλλά ύστερα άρχιζε την πιο εξοντωτική εργασία : μια σειρά από προσπάθειες να ξαναγράψει λεπτομέρειες του θέματος , υπεραναλύοντας το ...μπορούσε να ξοδέψει έως και έξι εβδομάδες σε μια σελίδα , μόνο και μόνο για να καταλήξει ξανά στην πρώτη του εκδοχή. ... {είπε η σύντροφός του Γεωργία Σάνδη}
-"Παίζοντας Σοπέν αισθάνομαι να κλαίω για αμαρτίες που δεν έχω διαπράξει και να θρηνώ για τραγωδίες που δε μου έχουν συμβεί" { είπε ο Όσκαρ Ουάιλντ}
-Μαγιόρκα
-Οι τρεις πιο διάσημοι γιατροί του νησιού με εξέτασαν: Ο ένας με ακροάστηκε, ο άλλος με είδε να φτύνω και ο τρίτος μύρισε αυτά που έφτυσα : ο Πρώτος είπε ότι θα πέθαινα, ο δεύτερος ότι είχα αρχίσει να πεθαίνω και ο τρίτος ότι ήμουν ήδη νεκρός.
-Στουτγάρδη.
Πόσο περίεργο! Αυτό το κρεβάτι στο οποίο θα πρέπει να βρίσκομαι έχουν ξαπλώσει περισσότεροι από έναν ετοιμοθάνατοι, αλλά σήμερα δεν με απωθούν! Ποιος ξέρει τι πτώματα έχουν ξαπλώσει σε αυτό και για πόσο καιρό; Αλλά είναι ένα πτώμα καθόλου χειρότερα από ό, τι εγώ; Ένα πτώμα δεν ξέρει τίποτα για τον πατέρα, τη μητέρα του ή τις αδελφές του Ούτε ένα πτώμα έχει μια αγαπημένη. Ένα πτώμα, επίσης, είναι χλωμό, σαν κι εμένα. Ένα πτώμα είναι κρύο, όπως ακριβώς είμαι ψυχρός και αδιάφορος για τα πάντα. Ένα πτώμα έχει πάψει να ζει, και εγώ έχω βαρεθεί τη ζωή του ....
-"Παίξτε Μότσαρτ στη μνήμη μου και γω θα σας ακούσω ...."
{τα τελευταία του λόγια}[B][/B][B][/B][B]
|
| | | | | | | Στατιστικά στοιχεία | | | | Σχόλια: 6 Στα αγαπημένα: 1
| | | | | | |
|