|
| Ένας μακρύς περίπατος | | | δυο ιδιοφυίες συνδιαλέγονται | | Ο καλοκαιριάτικος ήλιος είχε από ώρα γείρει προς το δυτικό ορίζοντα και παιχνίδιζε με τα φυλλώματα των δέντρων στα περίχωρα του ολλανδικού θερέτρου του Λάϊντεν.
Οι δύο σοβαροί κοστουμαρισμένοι κύριοι, έχοντας ολοκληρώσει το μεσημεριανό γεύμα τους, περπατούσαν κατά μήκος της ακτογραμμής επί ώρες, απορροφημένοι στην κατ' ιδίαν συνομιλία τους, στη βιεννέζικη διάλεκτο των γερμανικών.
Ο Μαέστρος, ένας κοντός, κακοφτιαγμένος, λιπόσαρκος και νευρικός άνδρας με μεγάλο μέτωπο και επιχρυσωμένα στρογγυλά ματογυάλια, μιλούσε ακατάπαυστα και συνόδευε τις κουβέντες του με απότομες σπαστικές κινήσεις. Ο δεύτερος άνδρας, ο Δόκτορας, ψηλότερος και λίγο πιο γεμάτος, με γκριζαρισμένο μούσι , άκουγε σιωπηλός και ανέκφραστος.
"Δόκτωρα σας τα είπα όλα : Από τότε που ο αγαπητός μου φίλος και συνεργάτης, ο μαέστρος Μπρούνο Βάλτερ, μου συνέστησε να προστρέξω σε σας, επιδίωξα να συναντηθούμε. Εντυπωσιάστηκε βαθιά από το πώς τον βοηθήσατε να ξεπεράσει την παράλυση του δεξιού χεριού που τον ταλαιπωρούσε και δυσχέραινε τη δουλειά του. Τον παροτρύνατε να ξεχνά, να λησμονεί, να φεύγει μακριά από τις σκοτούρες. 'Ομως... εμένα πώς μπορεί να με γιατρέψει η λησμονιά; Εγώ δεν μπορώ, όχι δεν μπορώ να ξεχάσω. Υποφέρω σα συλλογιέμαι τη γυναίκα μου, τη λατρευτή μου Άλμα στην αγκαλιά ενός άλλου άνδρα."
Ο Δόκτωρας ένευσε με κατανόηση και του αποκρίθηκε: "Συνειδητοποιείτε ότι η σύζυγός σας έχει σαν δεύτερο όνομα το Μαρία, το ίδιο όνομα με τη μητέρα σας, με την οποία, όπως συμπέρανα, ήσασταν στενά συνδεδεμένος, εξαρτημένος θα μπορούσα να πω. Κι όπως εμμονικά ακολουθούσατε τότε τη μητρική φιγούρα, έτσι και τώρα έχετε προσκολληθεί με πείσμα και επιμονή , με ιδεοληψία βλαβερή για σας, στη νέα σας μητέρα: τη γυναίκα σας. "
Ξαφνιασμένος ο Μαέστρος απάντησε: " Τέτοια δύναμη λοιπόν κουβαλάνε τα ονόματα , τόση που να κυβερνάνε τυραννικά τις ζωές μας;"
"Πραγματικά, συχνά τα ονόματα έχουν νοήματα που βαραίνουν , κι ίσως περισσότερα από ένα: επί παραδείγματι ,το όνομα της πόλης στην οποία βρισκόμαστε τώρα δα μπορεί να ερμηνευτεί τόσο ως Leiden (ηγεσία) όσο και σαν Lijden (μαρτύριο)", είπε ο Καθηγητής και βγάζοντας το επάργυρο ρολόι από την τσέπη του γιλέκου του παρατήρησε: " Αξιότιμε κύριε Μάλερ, έχουν περάσει τέσσερις ώρες σωστές από τότε που αρχίνησε η κουβέντα μας. Δε θυμάμαι να 'χω αφιερώσει άλλη φορά τόσο χρόνο μαζεμένο σε πελάτη μου μα είναι η πρώτη φορά που ο ακροατής καταλαβαίνει τόσο γρήγορα κι ενστερνίζεται τη θεωρία μου. Για έναν μη ειδικό στην ψυχολογία, όπως εσείς, αυτό είναι αξιομνημόνευτο"
"Δόκτωρ Φρόυντ, τα λόγια είναι φτωχά για να σας εκφράσω το μέγεθος της ευγνωμοσύνης μου. Γαληνέψατε την καρδιά μου, τη φτωχή βασανισμένη μου καρδιά. Δε σας το 'πα , μα οι γιατροί, ξέρετε, μου 'χουν διαγνώσει ρευματική βαλβιδοπάθεια. Φοβάμαι το θάνατο ίσως πιότερο από τους άλλους ανθρώπους. Κι όμως βρίσκεται παντού ο θάνατος, ολόγυρά μας και μέσα μας, όπως έλεγε και ο αγαπημένος μου Μότσαρτ. Κι εγώ είμαι ένας περιπλανώμενος Ιουδαίος σε αναζήτηση του Θεού, ένας αιώνια ξεριζωμένος, ένας τρις άπατρις: στην Αυστρία με λένε Βοημό, στη Γερμανία με λένε Αυστριακό και στον κόσμο ολάκερο με λεν Εβραίο"
Οι δυο τους σώπασαν και αφέθηκαν στο μουρμουρητό των κυμάτων της θάλασσας, το οποίο άρχισε στα αυτιά τους να παίρνει τη μορφή μιας απαλής μελωδίας, ενός Adagietto...
(Λάιντεν, Ολλανδία, Αύγουστος 1910)
|
| | | | | | | Στατιστικά στοιχεία | | | | Σχόλια: 11 Στα αγαπημένα: 0
| | | | | | |
| Ο Άνθρωπος είναι η απάντηση, όποια κι αν είναι η ερώτηση. | | |
|
daponte 19-05-2022 @ 10:26 | Ο φημισμένος νεορομαντικός βιεννέζος συνθέτης και μαέστρος, Διευθυντής της Όπερας της Βιέννης, Γκούσταφ Μάλερ, συναντήθηκε μία και μοναδική φορά με τον ιδρυτή της Ψυχανάλυσης Ζίγκμουντ Φρόυντ, όταν ο τελευταίος έκανε διακοπές στο Leiden της Ολλανδίας για να μπορέσει να διαχειριστεί το ότι η πριμαντόνα σύζυγός του Άλμα Σίντλερ τον εγκατέλειπε για χάρη του νεότερου και ομορφότερου αρχιτέκτονα Βάλτερ Γκρόπιους.
Η συνάντηση αυτή κατέχει το ρεκόρ της μακρύτερης ψυχαναλυτικής συνεδρίας (4 ώρες) και της συντομότερης βραχείας ψυχοθεραπείας (1 συνεδρία).
Ο Μάλερ θα πεθάνει στις 18 Μαϊου 1911, από βακτηριακή ενδοκαρδίτιδα.
https://youtu.be/Les39aIKbzE
https://youtu.be/BUV3Ueobr88
https://youtu.be/aENHd8HtIz0
https://youtu.be/cQDil_8zrPQ
https://youtu.be/k9npFBor6lc | | **Ηώς** 19-05-2022 @ 10:43 | ::hug.:: καλημέρα Σταύρε σ'ευχαριστούμε! | | daponte 19-05-2022 @ 10:57 | Το όνομα Μαρία είναι επίσης και το όνομα της Μεγάλης Μητέρας της χριστιανικής θρησκείας, της Παναγίας. Ο Μάλερ, για να πάψει να αντιμετωπίζεται ως παρίας από την αυστηρή συντηρητική βιεννέζικη κοινωνία, είχε ασπαστεί τον καθολικισμό. Η σύζυγός του είχε γεννηθεί καθολική και είχε μεταστραφεί στον λουθηρανισμό και ήταν φανατικά αντισημίτρια και αργότερα συμπαθούσα του ναζισμού. | | ΑΜΑΡΥΛΙΣ 19-05-2022 @ 12:14 | Καλημέρα σ` ευχαριστούμε. ::hug.:: ::hug.:: ::hug.:: | | Κων/νος Ντζ 19-05-2022 @ 13:20 | Ευχαριστούμε!!!! | | ΑΠΟΓΡΑΦΟ 19-05-2022 @ 15:00 | ::theos.:: ::theos.:: ::theos.:: | | Αγιοβλασιτης 19-05-2022 @ 15:08 | Μπράβο Σταύρο...
Δίνεις μια άλλη διάσταση στο site.. | | daponte 19-05-2022 @ 20:49 | Καλησπέρα σε όλους σας.
Σας ευχαριστώ. | | -Ειρήνη- 23-05-2022 @ 08:35 | Πάρα πολύ ωραίο το πεζό σου, daponte! Πήρες ένα στιγμιότυπο και το μεταμόρφωσες σε ένα μικρό διήγημα. Πέραν αυτού, βρήκα ενδιαφέρουσα την υποτιθέμενη συνομιλία των ηρώων σου και απολύτως ταιριαστή στον καθένα τους, δηλ. δεν περίμενα να πει κάτι διαφορετικό ο Φρόυντ...
Ωστόσο, επειδή έχω δει την ταινία και έψαξα το ζευγάρι, θεωρώ ότι ο Μάλερ δεν έβλεπε στη γυναίκα του τη μητέρα του...ήταν 20 χρόνια μικρότερή του... είδε μια γυναίκα που του έμοιαζε, είχαν το ίδιο πάθος για τη μουσική, το ότι τον διάλεξε ανάμεσα σ' όσους την ήθελαν τον κολάκευσε, ήταν το τρόπαιό του... και θέλησε να της επιβληθεί... το ότι της απαγόρευσε να συνθέτει και την έβαζε να ασχολείται μόνο με τη μουσική του δείχνει ότι αυτό που έβλεπε σε κείνη ήταν ένας καθρέφτης του εαυτού του, όχι η ίδια... αυτή ήταν που έψαχνε μια πατρική φιγούρα και τη βρήκε στο πρόσωπό του... και δέχτηκε τον όρο να ακρωτηριάσει τον εαυτό της για χάρη του, γιατί αυτό που της ζήτησε ακρωτηριασμός ήταν... αλλά φυσικά κανείς δε μπορεί ν' αρνείται τον εαυτό του για πάντα... προφανώς ο νεαρός αρχιτέκτονας είδε σε κείνη αυτό που δεν έβλεπε ο άντρας της, την ίδια όπως ήταν κι αυτή το αναγνώρισε... πάντως το ζευγάρι δε χώρισε... ο Μάλερ έκανε πίσω κι αυτή τον αγαπούσε στ' αλήθεια... αυτό που γράφεις για το όνομα και τη δύναμή του... "Άλμα" σημαίνει "ψυχή"... ίσως στο όνομά της ο Μάλερ έβλεπε την ψυχή που θεωρούσε δική του και την μπέρδευε με τη δική του... τέλος, μου άρεσε που έβαλες στα λόγια του Μάλερ μια ρήση που αποδίδεται σε εκείνον (με επιφυλάξεις) σχετικά με το πώς ένιωθε σαν άπατρις καθώς και το προαίσθημα για τον πρόωρο θάνατό του. Μια τελευταία σκέψη: ένα ζευγάρι συνθετών... τι θα είχε προκύψει αν είχαν γράψει κάποια πράγματα μαζί, από κοινού αντί να γράφει μόνο ο καθένας μόνος του... | | daponte 23-05-2022 @ 11:10 | Καλημέρα - Ειρήνη -, σε ευχαριστώ.
Ακριβώς αυτό που ζήτησε ο Μάλερ από την Άλμα, να εγκαταλείψει τη σύνθεση και να αφοσιωθεί αποκλειστικά σε εκείνον, μας υποδεικνύει ότι την έβλεπε ως μητρική φιγούρα (η μάνα που είναι ολόψυχα δοσμένη στο παιδί της και δεν το εγκαταλείπει ποτέ). | | -Ειρήνη- 25-05-2022 @ 14:57 | Έτσι εξηγείται... μητρική φιγούρα παρόλο που ήταν πολύ μικρότερή του... | | |
Πρέπει να συνδεθείς για να μπορείς να καταχωρίσεις σχόλιο
|
|
|