Η Απαγωγή από το Σεράι Δημιουργός: daponte, Σταύρος Η όπερα με την οποία ο Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ έγινε γνωστός στο κοινό της Βιέννης της εποχής του. Εκτύπωση από: http://www.stixoi.info [I]-"Πολύ ωραία για τ' αυτιά μας, αλλά πολλές νότες αγαπητέ Μότσαρτ"
- "Υπάρχουν όσες ακριβώς πρέπει, Μεγαλειότατε"[/I]
(Διάλογος ανάμεσα στον αυτοκράτορα Ιωσήφ Β' και το Μότσαρτ, μετά την πρεμιέρα της όπερας)
-[B]Στις 16 Ιουλίου του 1782 [/B]ανέβηκε για πρώτη φορά η γερμανόφωνη κωμική όπερα [B]"Η Απαγωγή από το Σεράι [/B]- [I]Die Entführung aus dem Serail [/I]" στο Μπουργκτεάτερ στη Βιέννη.
-Το λιμπρέττο είναι γραμμένο από το θεατρικό συγγραφέα και σκηνοθέτη [I][B]Γκότλιμπ Στεφανί [/B]το Νεώτερο[/I]. Η όπερα είναι γραμμένη σε μορφή Singspiel δηλαδή περιέχει ομιλούμενους διαλόγους(όχι ρετσιτατίβα) οι οποίοι εναλλάσσονται με τα μουσικά μέρη (άριες ,ντουέτα, χορωδίες κλπ)
-Ο Μότσαρτ άρχισε να γράφει την όπερα Η Απαγωγή από το Σεράι στα τέλη Ιουλίου – αρχές Αυγούστου του 1781 και την ολοκλήρωσε στα μέσα Μαΐου του επόμενου έτους. Η πρεμιέρα δόθηκε με εξαιρετική επιτυχία στη Βιέννη στις 16 Ιουλίου του 1782.
-Η υπόθεση διαδραματίζεται στο σεράι ενός τούρκου πασά όπου βρίσκεται αιχμάλωτη η [I]Κονστάντσε[/I] ,αγαπημένη του Ισπανού ευγενή [I]Μπελμόντε[/I].Το βιεννέζικο Singspiel (ένα είδος γερμανικής μουσικής κωμωδίας), που μέχρι εκείνη την εποχή επισκιαζόταν από την "παντοκρατορία" της ιταλικής όπερας στη Βιέννη και γενικότερα στο γερμανόφωνο ευρωπαϊκό χώρο, γνώρισε με μιας, με την εμφάνιση της "τουρκικής" αυτής όπερας του Μότσαρτ, μία εντυπωσιακή αναβάθμιση, ώστε δίκαια το συγκεκριμένο έργο να θεωρείται εποχιακής σημασίας για τη μετέπειτα εξέλιξη της γερμανικής όπερας γενικότερα.
-Η Απαγωγή από το Σεράι δημιουργήθηκε και ολοκληρώθηκε σε μία από τις ευτυχέστερες περιόδους της ζωής του Μότσαρτ, όπως φανερώνει και η ημερομηνία της τέλεσης του γάμου του συνθέτη με την Constanze Weber, στις 4 Αυγούστου 1782. Ίσως είναι σύμπτωση, ίσως όχι: η βασική ηρωίδα στην όπερα ονομάζεται επίσης Konstanze. Βέβαιο είναι σε κάθε περίπτωση ότι η ευτυχία και η αισιοδοξία αυτής της περιόδου αποτυπώνονται στο χαρακτήρα του έργου, κάνοντάς το μια από τις πλέον αξιαγάπητες όπερες του Μότσαρτ.
Δημοσίευση στο stixoi.info: 15-07-2010 | |