Ορισμος τη ποίησης

Δημιουργός: meliviotis, Αντώνης Γιάγκος

Σημασία έχει όχι ο τύπος αλλά η ουσία! Η Γλώσσα πρέπει να εξελιχθεί ομαλά....

Εκτύπωση από: http://www.stixoi.info

Κάποιος καλός φίλος, που τον γνώρισα στο http://www.stixoi.info/, μου ζήτησε να δώσω τον ορισμό της ποίησης.

Ανταποκρινόμενος στο αίτημά του, θα προσπαθήσω, όχι να δώσω ορισμό -ο ορισμός δεν είναι εύκολη υπόθεση- αλλά να περιγράψω,όπως εγώ έχω εισπράξει τα όσα μέχρι σήμερα διάβασα και γνώρισα για την ποίηση και τη λογοτεχνία.

Πρώτα απ' όλα, η ποίηση είναι ρυθμός! Έχει μέτρο! Η ποίηση και μουσική είναι αδέρφια! Η ποίηση αποκτά "δυναμική" μόνο μέσα από τη μουσική! Η μουσική γίνεται πιο εύγλωττη μέσα από την...ποίηση! Υπάρχει βέβαια και η όρχηση! Η όρχηση είναι συμπλήρωμα και των δυο! Η κίνηση υπακούει στο ρυθμό αλλά και "μιλάει" μέσα από την μίμηση!

Έχετε προσέξει τα νήπια πως συμπεριφέρονται;

Όταν θέλουν να βιώσουν κάτι έντονα, το λένε

με ρυθμό

τόσο στο λόγο ,

όσο και στην κίνηση,

έτσι,

που η τελική εικόνα να φαίνεται σαν μια τέλεια

σκηνοθετημένη

παντομίμα!

Ήρ-θε-ο-μπα-μπά-κας! Ήρ-θε-ο-μπα-μπά-κας!

(τονισμένη-άτονη)

Στο τονικό σύστημα!

Στο προσωδιακό τα πράγματα είναι διαφορετικά!

Εκεί πρυτανεύει η σημασία και η αξία του μακρού-βραχέος.

...................................................................

Η ποίηση και η μουσική είναι η "λύση"

όταν δεν μπορείς να εκφραστείς

με τη συμβατική γλώσσα!

Εδώ θα κλείσουμε το πρώτο θέμα μας,αφού πούμε ότι οι μορφές της ποιητικής σύνθεσης

(έπος, λυρική ποίηση, δράμα, βουκολική ποίηση,...)

πέρα από το μέτρο

χτησιμποποιούν τα σχήματα λόγου:

παρομοίωση, μεταφορά, μετωνυμία, υπερβολή ..κ.ά.

καθώς και τεχνικά στοιχεία που αφορούν την ακουστική:

παρήχηση, επανάληψη, κυκλοτερές σχήμα με αποσιώπηση ή αναφώνηση των προλεχθέντων,

και αργότερα με την ομοιοκαταληξία!

Νομίζω ότι η ομοιοκαταληξία ξεκινάει από την Κρητική Λογοτεχνία (Κορνάρος) και την Βυζαντινή Υμνολογία (Ακάθιστος Ύμνος)

Και επανέρχομαι:

Πρωτίστως η ποίηση έχει μέτρο!

Έχει ρυθμό!

Η ελεύθερη ποίηση (δεν γνωρίζω τον ακριβή ορισμό της) θέλει να βγει από τα καλούπια!

Καλά κάνει!

Τα καλούπια είναι περιοριστικά!

Η ομοιοκαταληξία, ας πούμε, σε παρασύρει και "χαλάς" τόσο το νόημα, όσο και το μέτρο!

Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι θα χάσουμε το μέτρο.....και θα κάμουμε κείμενα που θα είναι πεζά!

Γι' αυτό επινοήθηκε η ...."ποιητική σύνταξη"

Αλλάζουμε τη σύνταξη....προς το ποιητικότερο!

Οι "πεζοί ρυθμοί" του Ζαχαρία Παπαντωνίου, είναι τέτοιου είδους ποίηση!

Οπότε καταλήγουμε:

1. Καθαρή ποίηση

2.Λόγος με ποιητικά στοιχεία

3.Κείμενο που αυτάρεσκα αποκαλείται ποιητικό ή ακόμα και ποίημα!!!!

Δημοσίευση στο stixoi.info: 22-12-2006