Warning: session_start(): Cannot start session when headers already sent in /home/stixoi/public_html/core.php on line 23
8ο γράμμα για τους Wasungu, περι καπνίσματος

8ο γράμμα για τους Wasungu, περι καπνίσματος

Δημιουργός: anuya, Diogenees

θα αναρτήσω άν θέλει ο Θεός όλες τις (9) επιστολές κ παρακαλώ άν κάποιος έχει εκδοτικό οίκο να τις δημοσιεύσουμε σε βιβλίο ή άν κάποιος γνωρίζει κάποιον εκδοτικό οίκο να με φέρει σε επικοινωνία, τώρα που κλείνουν 100 χρόνια

Εκτύπωση από: http://www.stixoi.info

[align=center][B][font=sylfaen][color=navy]Όγδοη επιστολή
Βερολίνο, 16 Ιουλίου 1913
Mukama! [Βασιλέα!]
Το βιβλίο του Ιώβ περιγράφει τον Leviathan στο κεφάλαιο 41: Απο το στόματου βγαίνουν πυρσοί, και σπίθες φωτιάς πετιούνται. Απο τη μύτητου βγαίνει καπνός, σάν απο κατσαρόλες και καζάνια που καίγονται. Η καρδιάτου είναι σκληρή σάν πέτρα [απολιθωμένη!].
Mukama! [Βασιλέα!]
Στο γράμμα του Ibrahimu διαβάζω οτι ρωτάς για το έθιμο [ή καθιερωμένη συνήθεια] της βρώμας του καπνού. Μου γράφει: «ο βασιλιάς έβαλε τα ξερά βρωμό-φυλλα που έστειλες σε μιά άδεια καλύβα και τα άναψε. Όλη η αυλή [οι αυλικοί, αξιωματούχοι] ήταν παρόντες· όλοι πήραν μυρωδιά απο τον καπνό και βήχανε. Είναι αδιανόητο πώς μπορούν άνθρωποι να αντέχουν τον καπνό. Ήταν όμως και ένας άνθρωπος απο το Karagwe εδώ, ο οποίος γνώριζε αυτά τα φύλλα. Μας είπε οτι πρέπει να τα τρίψει κανείς τα φύλλα με τα χέριατου, να τα αναπνεύσει με τη μύτη και να κλείσει τα ρουθούνιατου με ένα είδος μανταλάκι. Τέτοιο έθιμο έχει συναντήσει σε κάποιον λαό». Αυτά μου γράφει ο Ibrahimu. Το έθιμο των Wasangu όμως είναι διαφορετικό.
Αυτοί τυλίγουνε τα ξερά βρομόφυλλα σε ρολά, και κουβαλάνε πάντοτε στα ρούχατους απο αυτά τα ρολά μιά προμήθεια. Αλλα κουβαλάνε επίσης κάτι ξυλαράκια για τρίψιμο φωτιάς σε μιά πάνινη θήκη [τσέπη] των ρούχωντους. Όταν ο Sungu θέλει να κάνει βρομοκαπνό, παίρνει ένα ρολό καπνού απο την τσέπη[του], με τους κοπτήρες [μπροστινά δόντια]του δαγκάνοντας αποκόπτει και φτύνει την άκρη του ρολού. Κάποιοι [απο αυτούς] καθώς δαγκάνουν για να αποκόψουν την άκρη [του καπνορολού] δυναμώνουν τη δαγκανιάτους χτυπώντας το κεφάλι[τους] με το χέρι[τους]. Έπειτα [ο καπνιστής] φυσάει μέσα στο καπνορολό και βάζει τη μιά άκρητου μές το στόματου. Το κρατάει σταθερό με τα χείλια. Έπειτα τρίβοντας ανάβει φωτιά και βάζει πάνω στη φλόγα την άκρη του ρολού που κρέμεται απο το στόματου ταυτοχρόνως ρουφώντας αέρα απο το ρολό. Αυτός ο αέρας τώρα [που ρουφάει], ανακατεύεται με τον καπνό, και [έτσι] ο καπνός μπαίνει στο λαρύγγι του Sungu. Ύστερα τον φυσάει έξω [τον καπνό] είτε ανοίγοντας λίγο τα χείλη δίπλα απο το ρολό είτε παίρνοντας το καπνορολό στο χέριτου καθώς ο καπνός βγαίνει έξω. Είναι όμως και κάμποσοι που ρουφάνε τον καπνό στα πνευμόνια[τους] και τον βγάζουνε απο τα ρουθούνια. Μάλλον θα γελάς τώρα και δέν θέλεις να πιστέψεις αυτά που γράφω. Γιατί πραγματικά είναι απίστευτο ένας άνθρωπος να βγάζει φυσώντας απο το στόματου καπνό. Εγώ πάντως το έχω συνηθίσει αυτό το θέαμα τόσο πολύ, που δέν γελάω πιά με αυτό.
Τα καπνο-ρολά πυρακτώνονται μόνο. Δέν καίγονται με φλόγα. Τις δέ στάχτες τις ρίχνουνε σε μικρά δοχεία, που είναι παντού στο σπίτι τοποθετημένα, όπου κατοικούν καπνο-βρομιστές.
Όχι όλοι οι Wasungu βρομίζουν με καπνό. Γίνεται διάκριση μεταξύ βρομιστών και μή βρομιστών, και μεταξύ των βρομιστών πάλι γίνεται διάκριση μεταξύ των μεγάλων βρομιστών και εκείνων που μόνο πότε πότε κάνουν καπνό. Η διάκριση αυτή είναι πολύ σημαντική, γιατί δίνεται στους Wasungu η ευκαιρία να μιλούν σχετικά με αυτό, να αρχίζουν κουβέντα με κάποιον άγνωστο, και να μετράνε πόσα καπνο-ρολά ο καθένας καίει ημερησίως. Τότε κουβεντιάζουν και για το μέγεθος και το χρώμα των καπνο-ρολών, για το πού φυτρώνουν τα φύλλα, και για το πόσο κοστίζουν τα ρολά. Πολλές φορές άκουσα μιά τέτοια συνομιλία: ένας ρωτάει: «θέλεις ένα καπνο-ρολό;», ο άλλος απαντά «όχι, δέν κάνω καπνό». Τότε ο πρώτος λέει το όνοματου τεντώνοντας το πάνω μέρος του σώματοςτου προς τα εμπρός [σάν για να ξεμουδιάσει]. Και εξηγεί ο καπνο-βρομιστής οτι είναι μιά συνήθεια, που δέν μπορεί να την αφήσει. [Λέει ακόμη] οτι όλα τα άλλα μπορεί να τα στερηθεί, αλλα πρέπει οπωσδήποτε να βρομίζει με καπνό, και οτι βρομίζει επι τάδε αριθμό ετών, και [λέει ακόμη] οτι τώρα ο μάγος των γιατρικών του το έχει απαγορέψει. Και γι’ αυτό [λέει οτι] το κάνει κρυφά, και οτι έχει άρρωστη καρδιά και πετρωμένες φλέβες και αρτηρίες και συχνά ζάλη στο κεφάλι. [Λέει ακόμη] οτι υπάρχουν καπνο-ρολά που κάνουν λιγότερη ζημιά, αλλα εκείνα δέν έχουν τόσο καλή γεύση, και οτι ο πατέραςτου και του πατέρατου ο αδερφός ανέκαθεν βρομίζουν με καπνό, ενώ ένας ξάδερφόςτου είναι μή βρομιστής, και [λέει επίσης] οτι την τελευταία εβδομάδα τα καπνο-ρολά ακριβύνανε και πάλι.
Άν τώρα και ο άλλος είναι βρομιστής, τότε βγάζουν καί οι δύο τα καπνο-ρολάτους και ανταλλάσσουν απο ένα. Έπειτα σημειώνουν [σε ένα χαρτάκι] πού αγόρασε ο άλλος τα καπνο-ρολάτου.
Τέτοιες συζητήσεις γίνονται προπάντων στις άμαξες, με τις οποίες οι Wasungu μετακινούνται, για να πάνε σε μέρη όπου μαζί με άλλους μισότρελους βάζουν σε εφαρμογή τις βλακείεςτους. Αυτές οι άμαξες [βαγόνια] άλλωστε διακρίνονται σε άλλες που είναι για καπνο-βρομιστές και άλλες για μή βρομιστές. Αυτό είναι γραμμένο με μεγάλα γράμματα [πού είναι για καπνιστές και πού όχι].
Γυναίκες λίγες μόνο βρομίζουν με καπνό. Έχουν εθιμοτυπία [που ορίζει] όταν είναι παρούσα μιά γυναίκα, να την ρωτάνε άν επιτρέπει να βρομίσει ο τόπος απο καπνό, και μόνο τότε της φυσάνε καπνό στα μούτρα. Σάν γίνει ο αέρας αρκετά βρόμικος, τότε συζητάνε για το άν θα πρέπει να ανοίξουνε καμιά πόρτα. Άλλοι λένε ναί και άλλοι όχι. Και έτσι δημιουργείται συζήτηση.
Αλλα είναι και διάφορα σχετικά ερωτήματα που απασχολούν πολύ τον [κάθε] Sungu: σε ποιά ηλικία τα παιδιά θα πρέπει να αρχίζουν να ρουφάνε καπνο-ρολά· το άν οι γυναίκες έχουν δικαίωμα να τραβάνε καπνο-ρολά· και σε ποιά ηλικία οι ενήλικες άντρες πρέπει να παύουν να βρομίζουν με καπνό, αφού αυτό είναι επικίνδυνο για τη ζωήτους. Οι Wasungu λένε οτι η σημερινή νεολαία αρχίζει να βρομίζει με καπνό πιό νωρίς απο ό,τι οι ίδιοι είχαν αρχίσει, και οτι γι’ αυτό είναι αναγκαίο να δέρνουνε τα παιδιά ακόμη περισσότερο. [Λένε επίσης] οτι οι γυναίκες παλιότερα δέν φυσούσανε καπνό, τώρα όμως έχει γίνει συνηθισμένο να καπνο-βρομίζουν με ψιλοκομμένα βρομό-φυλλα τυλιγμένα σε χαρτί γραψίματος.
Όπως είναι φυσικό, το καπνο-βρόμισμα έχει πολλαπλές συνέπειες. Οι βρομιστές πεθαίνουν νωρίτερα απο τους μή βρομιστές, το οποίο βεβαίως είναι χαρά για εκείνους που τρέφονται απο τις διαφορές των αριθμών, τους αριθμο-υπαλλήλους. Πολλοί αποκτούν έλκη στο στομάχι, τα πνευμόνια σαπίζουν πρόωρα, οι φλέβες και αρτηρίες πετρώνουν, το κεφάλι πονάει, και τα παιδά των καπνο-βρομιστών είναι αρρωστιάρικα.
Τα κακά ήθη του καπνο-βρομίσματος είναι και πάλι ένα μέρος αυτού που οι Wasungu στη γλώσσατους ονομάζουν «gesunde Volkswirtschaft» [υγιής εθνική οικονομία].
Είναι ακατανόητο μιά ανθυγιεινή συνήθεια [Sitte] να ορίζεται ώς κάτι υγιές, σωστά δέν λέω; Και όμως αυτό ακριβώς συμβαίνει, και μέσα στην γενική βλακείατους δέν το συνειδητοποιούν: επειδή πολλοί Wasungu μέσω του καπνο-βρομίσματος θέλουν να κονταίνουν τη ζωήτους, πρέπει πάρα πολύς κόσμος, άντρες, γυναίκες, παιδιά, να πηγαίνουνε στα σπίτια [κτήρια, εργοστάσια] όπου τυλίγονται καπνο-ρολά και να δουλεύουν εκεί. Για την δουλειάτους παίρνουν [ώς μισθό] χρήματα και με αυτά αγοράζουν ψωμί. Επειδή όμως χρειάζεται καλλιεργήσιμο έδαφος για την καλλιέργεια των βρομο-φυτών, μικραίνει η έκταση των χωραφιών [που είναι] για δημητριακά και το ψωμί ακριβαίνει. Άρα για να χορτάσουν οι εργάτες πρέπει πιό πολλή ώρα να στρίβουν καπνο-ρολλά για να αποκτήσουν χρήματα για να αγοράσουν ψωμί. Άν υποθέσουμε οτι μιά μέρα υπάρχει λιγότερη ζήτηση για καπνο-ρολά, βγαίνουν οι αριθμο-υπάλληλοι και λένε οτι οι βρομο-φυλλο-εργάτες θα μείνουν χωρίς ψωμί. Αλλα και εκείνοι που προσφέρουν καπνο-ρολλά προς πώληση, δέν θέλουν να λιγοστέψει η βρομιά απο τον καπνό. Ακόμη κι εκείνοι οι βλάκες που φτιάχνουν δοχεία για τις στάχτες, δέν το θέλουνε [να λιγοστέψει το κάπνισμα]. Και επειδή για κάθε καπνο-ρολό πληρώνεται κάτι στην κυβέρνηση, ούτε η κυβέρνηση το θέλει [να λιγοστέψει το κάπνισμα], γιατί τότε δέν θα μπορεί να πληρώνει τους αριθμο-υπαλλήλους και εκείνους που μετράνε τα καπνο-ρολά, και τους επικεφαλής βλάκες που γράφουν για την αθλιότητα του καπνο-βρομίσματος. Όλοι αυτοί λοιπόν πιστεύουν οτι θα μείνουν χωρίς ψωμί [άν λιγοστέψει το κάπνισμα]. Αλλα υπάρχουν και θαυματοποιοί, οι οποίοι στους βρομιστές που αρρωσταίνουν δίνουν τη συμβουλή να βρομίζουν με λιγότερο καπνό, και γι’ αυτό παίρνουν χρήματα με τα οποία αγοράζουν ψωμί. Και άλλοι επίσης, που φτιάχνουν ένα γιατρικό εναντίον της σκλήρυνσης των φλεβών και αρτηριών, και το ακριβοπουλάνε. Όλοι αυτοί θεωρούν οτι δέν θα έχουν χρήματα ούτε ψωμί, άν γίνεται βρόμα απο λιγότερο καπνό.
Και γι’ αυτό [για τους παραπάνω λόγους] όχι μόνο δέν προειδοποιούν κατά του καπνού, αλλα και έχουν παντού γραμμένο [σε επιγραφές]: «κάντε καπνό»! Κανένας δέν δίνει προσοχή στο οτι το ψωμί θα γινόταν φυσικά φθηνότερο άν αυτοί που στα κτήρια φτιάχνουν καπνο-ρολά πηγαίνανε στο χωράφι όπου τώρα βγαίνουν τα βρομό-φυλλα και καλλιεργούσαν εκεί δημητριακά. Μάλιστα, οι αριθμο-υπάλληλοι θα φοβούνταν [πολύ] άν αυτοί οι άνθρωποι οι ίδιοι καλλιεργούσαν αυτό που θέλουν να φάνε και συνεπώς δέν θα χρειάζονταν να μετακινούνται εδώ κι εκεί, [θα φοβούνταν] άν οι άνθρωποι έχοντας μιά υγιεινή εργασία ζούσαν «πάρα πολύ» και συνεπώς θα καταναλώνονταν περισσότερο ψωμί. Γι’ αυτό λοιπόν την κατασκευή καπνο-ρολών την ονομάζουν «ακμάζουσα δραστηριότητα» και μιλάνε για «υγιή ανάπτυξη της εθνικής οικονομίας».
Φαίνεται πάντως οτι όποιοι έχουν συνηθίσει το καπνο-βρόμισμα έχουν εθισμό σ’ αυτό και δύσκολα θα μπορούσαν να το παρατήσουν. Να χαίρεσαι λοιπόν που η κακιά συνήθεια [τα κακά αυτά ήθη, «Unsitte»] είναι άγνωστα στην Kitara.
Αυτά έχει να Σου πεί ο Lukanga για το καπνο-βρόμισμα των Wasungu.
Κύριε της καλοσύνης, φύλαξε την Kitara απο το καπνο-βρόμισμα.
ΔικόςΣου, Lukanga Mukara[/align][/B]

[σημείωση του μεταφραστή: Απο ό,τι φαίνεται απο το κείμενο, τότε τσιγάρα μάλλον καπνίζανε μόνο οι γυναίκες, ενώ οι άντρες κάπνιζαν τυποποιημένα, μάλλον τυλιγμένα ολόκληρα ή σε μεγάλα κομμάτια κομμένα, φύλλα καπνού. Μικρός πήγα αρκετές φορές σε χωριά που ζούσαν απο την καλλιέργεια του καπνού και έβλεπα τα καπνά να «μπουρλιάζονται», να «πασταλιάζονται» και να κρέμονται σε αρμάθες. Μου άρεσε πάντα η μυρωδιά του ξερού καπνόφυλλου, αλλα όχι όταν καίγεται. Ρώτησα τότε, αφού εδώ παράγουν τα καπνά, γιατί κανένας μα κανένας δέν τυλίγει ρολό ένα ξερό καπνόφυλλο να καπνίσει και όλοι καπνίζουν αγοραστά τσιγάρα. Με δέος μου απάντησαν οτι αυτό αυστηρά απαγορεύεται, και μόνο που το λές αυτό είναι σοβαρή παράβαση και μπορούν να σε κλείσουν στη φυλακή γι’ αυτό! Δέν ξανατόλμησα να ξανααναφέρω την ιδέα. Τώρα σκέφτομαι οτι αυτό έχει τη δύναμη να αλλάξει την Ελλάδα. Πολύ περισσότερο άν το κάνανε όλοι, δέν θα μπορούσε βέβαια να κλειστεί όλος ο κόσμος στη φυλακή. Και πόσο μάλλον άν όλος ο κόσμος έπαυε αυτήν την ανόητη καταναγκαστική συνήθεια του καπνίσματος. Στα καπνοχώραφα θα μπορούσε να παράγεται πρώτης ποιότητας ginseng (άνθη και ρίζα), για το οποίο σπόροι βρίσκονται σήμερα στο διαδίκτυο, και το οποίο ginseng [που θα πουλιότανε ακριβότερα απο τον ταμπάκο] δέν κάνει τον άνθρωπο να ξεχνάει τη δυστυχία, αλλα του δίνει δύναμη να την αντιμετωπίζει. Παλιά απασχολούνταν πάρα πολλοί εργάτες στην επεξεργασία του καπνού, σήμερα όμως ελάχιστοι, καθώς ανέλαβαν οι μηχανές. Οπότε δέν στέκει πιά το επιχείρημα οτι ο καπνός μας δίνει θέσεις εργασίας [που ούτως ή άλλως τέτοια εργασία δέν καλύπτει καμιά πραγματική ανάγκη]. Πολλές θέσεις εργασίας θα μπορούσαν να δημιουργηθούν για την προστασία της ομορφιάς και της φύσης της χώραςμας, και γενικά για να γίνει η ζωή στη χώραμας πιό ανθρώπινη ακόμη και χωρίς χρήση υψηλής τεχνολογίας –την οποία θεοποιούμε– που σε αμέτρητα πράγματα συγκρινόμενοι με άλλους λαούς πρέπει να ντρεπόμαστε, ενώ να καμαρώνουμε έχουμε μόνο "τους αρχαίους προγόνους" λές κ ο κάθε Νεοέλληνας κατάγεται μόνο απο ελεύθερους κ έντιμους πολίτες της αρχαίας Ελλάδας]

Δημοσίευση στο stixoi.info: 20-01-2013