Warning: session_start(): Cannot start session when headers already sent in /home/stixoi/public_html/core.php on line 23
Αντονίν Ντβόρζακ

Αντονίν Ντβόρζακ

Δημιουργός: daponte, Σταύρος

ένας ξεχωριστός Τσέχος συνθέτης με διεθνή καταξίωση

Εκτύπωση από: http://www.stixoi.info

Ο Αντονίν Λέοπολντ Ντβόρζακ, [Antonín Leopold Dvořák], Τσέχος μουσικοσυνθέτης της ρομαντικής περιόδου, ο αποκαλούμενος και «πατέρας του Τσέχικου μουσικού Εθνικισμού» [1], που θεωρείται από τους κορυφαίους μουσικοσυνθέτες της Τσεχίας, γεννήθηκε στις 8 Σεπτεμβρίου 1841 στο Νελαχότσεβες στην υπό Αυστριακή κατοχή Βοημία, ένα χωριό στον ποταμό Μολδάβα βόρεια της Πράγας και πέθανε νωρίς το απόγευμα την 1η Μαΐου 1904 στην Πράγα, από σκλήρυνση των εγκεφαλικών αρτηριών. Έχει ταφεί στο Κοιμητήριο, [Vysehrad], Βίσεχραντ της Πράγας, και στον τάφο του υπάρχει προτομή του, δημιουργία του Τσέχου γλύπτη Λάντισλαβ Σάλουν.

Ήταν παντρεμένος από το 1873 με την Άννα Τρερμάκοβα, με την οποία απέκτησε εννέα παιδιά.

Υπήρξε προστατευόμενος και φίλος του επιφανή Γερμανού συνθέτη Γιοχάννες Μπραμς.


Από το 1892 μέχρι το 1895, ο Ντβόρζακ ήταν διευθυντής του Εθνικού Ωδείου της Αμερικής στην Νέα Υόρκη, με ετήσιο μισθό 15.000 δολάρια. Εκεί ο Ντβόρζακ γνώρισε τον μετέπειτα μαθητή του, Χάρι Μπάρλεϊ (Harry Burleigh), έναν από τους πρώτους αφροαμερικανούς συνθέτες, ο οποίος κατόπιν επιθυμίας του Ντβόρζακ τον έφερε σε επαφή με τα παραδοσιακά αμερικανικά Σπιρίτσουαλς.

Τον χειμώνα και την την άνοιξη του 1893, και ενώ έμενε στην Νέα Υόρκη, ο Ντβόρζακ συνέθεσε την 9η Συμφωνία, «Από τον Νέο Κόσμο». Πέρασε το καλοκαίρι του 1893 με την οικογένεια του στην τσεχόφωνη κοινότητα του Σπίλβιλ της Αϊόβας, όπου είχαν μεταναστεύσει παλαιότερα και κάποια ξαδέρφια του. Όσο ήταν εκεί συνέθεσε το Κουαρτέτο Εγχόρδων σε Φα μείζονα («Αμερικάνικο»), το Κουιντέτο Εγχόρδων σε Μι ύφεση μείζονα καθώς και μία σονατίνα για βιολί και πιάνο.

Διαδέχτηκε τον Αντονίν Μπένεβιτς ως διευθυντής του Ωδείου της Πράγας από το 1901 μέχρι τον θάνατό του από καρδιακή ανεπάρκεια το 1904.[14] Τα 60α του γενέθλια είχαν εορταστεί ως εθνικό γεγονός. Βρίσκεται θαμμένος στο Κοιμητήριο Βίσεχραντ στην Πράγα, και τον τάφο του κοσμεί προτομή του από τον τσέχο γλύπτη Λάντισλαβ Σάλουν. Άφησε πολλά έργα του ημιτελή, όπως το Κονσέρτο για βιολοντσέλο σε Λα μείζονα.

Τιμήθηκε με τον τίτλοτου επίτιμου διδάκτορα φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Charles της Πράγας
και το 1981 ονομάστηκε επίτιμος διδάκτορας της μουσικής του Πανεπιστημίου του Cambridge.
Ήταν μέλοςτου Κοινοβουλίου,της επιτροπής για τα Αυστριακά Κρατικά Βραβεία,
επίτιμο μέλος πολλών Τσέχικων και Μοραβικών χορωδιών και έχει συμπεριληφθεί στον κατάλογο των διεθνών επετείων της UNESCO.

Χρησιμοποίησε στο έργο του το μουσικό ιδίωμα και τις μελωδίες της Μοραβίας και της γενέτειράς του, Βοημίας. Τα έργα του περιλαμβάνουν όπερες, συμφωνική και χορωδιακή μουσική και μουσική δωματίου. Μερικά από τα γνωστότερα έργα του είναι η Συμφωνία του Νέου Κόσμου, οι Σλαβονικοί Χοροί, το Αμερικάνικο Κουαρτέτο Εγχόρδων και το Κονσέρτο για τσέλο σε Σι ελάσσονα.

Γνωστά έργα του:

«The Heirs of the White Mountain», πατριωτικός ύμνος, για τον οποίο απέσπασε το θαυμασμό των κατοίκων της Βοημίας,
«Βάντα» το 1877,
«Ντιμίτρι» το 1882 και
«Γιακομπίν» το 1889, όπερες,
«Συμφωνία αριθμός 9», αγαπημένο μουσικό έργο του Αμερικανού αστροναύτη Νηλ Άρμστρονγκ [3], που ήταν ο πρώτος άνθρωπος που πάτησε στο έδαφος της Σελήνης. Η συμφωνία είναι γνωστή ως «Του Νέου Κόσμου» καθώς γράφηκε από τον Ιανουάριο έως το Μάιο του 1893 στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής και θεωρείται από τα σημαντικότερα έργα της συμφωνικής μουσικής, ενώ είναι η πλέον γνωστή Ενάτη, μετά από αυτή του Λούντβιχ Μπετόβεν. Η πρεμιέρα του έργου δόθηκε στις 16 Δεκεμβρίου 1893 στο «Κάρνεγκι Χολ» από τη Φιλαρμονική Ορχήστρα της Νέας Υόρκης, με διεύθυνση του μαέστρου Άντον Σεντλ.
«Αμερικάνικο Κουαρτέτο Εγχόρδων»,
«Κοντσέρτο για βιολοντσέλο και ορχήστρα, έργο 104», που είναι κι αυτά γραμμένα στη διάρκεια της παραμονής του στην Αμερική,
«Σλαβονικός χορός op. 46 Νο1»,
«Στάμπατ Μάτερ», [Stabat Mater], λειτουργία σε ρε μείζονα το 1887,
«Ρέκβιεμ»,
«Αλφρέδος», μελόδραμα,
«Ρούσαλκα», [μελόδραμα, στα τσεχικά σημαίνει νεράιδα. Κλασική όπερα, που βασίζεται σε ποιητικό κείμενο του Γιάροσλαφ Κβάπιλ, αναφέρεται σε γεγονότα που διαδραματίστηκαν τον 19ο αιώνα. Έχει ως πρωταγωνιστή έναν πρίγκιπα που αδυνατεί να ερωτευτεί μια γυναίκα και απαγορεύεται να ζήσει με τον άνδρα που ποθεί. Το έργο αντλεί αρκετά στοιχεία από την «Ουντίνε» του Φρίντριχ ντε λα Μοτ Φουκέ. Πρωτοπαρουσιάστηκε στο Εθνικό Θέατρο της Πράγας στις 31 Μαρτίου 1901].

Γνωστά έργα του:

«The Heirs of the White Mountain», πατριωτικός ύμνος, για τον οποίο απέσπασε το θαυμασμό των κατοίκων της Βοημίας,
«Βάντα» το 1877,
«Ντιμίτρι» το 1882 και
«Γιακομπίν» το 1889, όπερες,
«Συμφωνία αριθμός 9», αγαπημένο μουσικό έργο του Αμερικανού αστροναύτη Νηλ Άρμστρονγκ [3], που ήταν ο πρώτος άνθρωπος που πάτησε στο έδαφος της Σελήνης. Η συμφωνία είναι γνωστή ως «Του Νέου Κόσμου» καθώς γράφηκε από τον Ιανουάριο έως το Μάιο του 1893 στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής και θεωρείται από τα σημαντικότερα έργα της συμφωνικής μουσικής, ενώ είναι η πλέον γνωστή Ενάτη, μετά από αυτή του Λούντβιχ Μπετόβεν. Η πρεμιέρα του έργου δόθηκε στις 16 Δεκεμβρίου 1893 στο «Κάρνεγκι Χολ» από τη Φιλαρμονική Ορχήστρα της Νέας Υόρκης, με διεύθυνση του μαέστρου Άντον Σεντλ.
«Αμερικάνικο Κουαρτέτο Εγχόρδων»,
«Κοντσέρτο για βιολοντσέλο και ορχήστρα, έργο 104», που είναι κι αυτά γραμμένα στη διάρκεια της παραμονής του στην Αμερική,
«Σλαβονικός χορός op. 46 Νο1»,
«Στάμπατ Μάτερ», [Stabat Mater], λειτουργία σε ρε μείζονα το 1887,
«Ρέκβιεμ»,
«Αλφρέδος», μελόδραμα,
«Ρούσαλκα», [μελόδραμα, στα τσεχικά σημαίνει νεράιδα. Κλασική όπερα, που βασίζεται σε ποιητικό κείμενο του Γιάροσλαφ Κβάπιλ, αναφέρεται σε γεγονότα που διαδραματίστηκαν τον 19ο αιώνα. Έχει ως πρωταγωνιστή έναν πρίγκιπα που αδυνατεί να ερωτευτεί μια γυναίκα και απαγορεύεται να ζήσει με τον άνδρα που ποθεί. Το έργο αντλεί αρκετά στοιχεία από την «Ουντίνε» του Φρίντριχ ντε λα Μοτ Φουκέ. Πρωτοπαρουσιάστηκε στο Εθνικό Θέατρο της Πράγας στις 31 Μαρτίου 1901].

https://youtu.be/1VZD_GzPRv4
https://youtu.be/_9RT2nHD6CQ
https://youtu.be/anQlB3-PQZ4
https://youtu.be/DJEBk3zCdSU
[B]Ο Ντβόρζακ πίστευε πως το μέλλον της μουσικής στον 20 αιώνα βρισκόταν στη μουσική των Μαύρων της Αμερικής, και ενσωμάτωσε μάλιστα νεγρικες λαϊκές μελωδίες στην "9η Συμφωνία ( από τον Νέο Κοσμο)". Δικαιώθηκε πανηγυρικά με την κατοπινη επικρατησητων μπλουζ και την ανάπτυξη της τζαζ και αργότερα της ροκ εντ ρολ μουσικής. [/B]

https://youtu.be/5natubzBt_A

Δημοσίευση στο stixoi.info: 01-05-2019