Warning: session_start(): Cannot start session when headers already sent in /home/stixoi/public_html/core.php on line 23
Όπερα- Γλωσσάριο 2

Όπερα- Γλωσσάριο 2

Δημιουργός: daponte, Σταύρος

Εκτύπωση από: http://www.stixoi.info

Οι [B]φωνές[/B] των τραγουδιστών της όπερας διακρίνονται ανάλογα με το τονικό τους ύψος ως εξής:

[U]Αντρικές[/U]:
- [B]Τενόρος[/B](ελλ: οξύφωνος, ital.tenor): Η οξύτερη (υψηλότερη) αντρική φωνή. Υπάρχουν διάφορες κατηγορίες τενόρων όπως ο δραματικόςτενόρος, ο λυρικόςτενόρος, ο ηρωικός τενόρος κ.α. [I]( Ρόλος τενόρου στον Ντον Τζοβάννι ο Ντον Οττάβιο)[/I]
- [B]Βαρύτονος[/B] (ital baritone) ;Η μεσαία έκταση της αντρικής φωνής, χαμηλότερη από του τενόρου και υψηλότερη του μπάσου. Διακρίνουμε λυρικό βαρύτονο, κωμικό βαρύτονο κ.α. [I](Στον Ντον Τζοβάννι ο ομώνυμος ρόλος είναι γραμμένος για βαρύτονο.)[/I]
- [B]Μπάσος[/B] : ( ελλ. βαθύφωνος): Η χαμηλότερη ( βαρύτερη) ως προς το τονικό ύψος αντρική φωνή. οι υποκατηγορίες της είναι ο βαθύς μπάσος(basso profondo), ο κωμικός μπάσος(basso buffo) κ.α. [I](Ο ρόλος του Λεπορέλλο στον Ντον Τζοβάννι αντιστοιχεί σε κωμικό μπάσο[/I].)

[U]Γυναικείες:[/U]
- [B]Σοπράνο[/B](ital.soprano, ελλ.υψίφωνος): Η οξύτερη (υψηλότερηγυναικεία (ή αγορίστικη)φωνή. Διακρίνουμε τις [B]κολορατούρα***[/B]("χρωματισμένη")σοπράνο , λυρική σοπράνο, δραματική σοπράνο, σουμπρέτα κ.α.
[I](Ρόλοι σοπράνο στον Ντον Τζοβάννι: Ντόνα Άννα, Ντόνα Ελβίρα, Τσερλίνα)[/I]
- [B]Μετζοσοπράνο[/B]:(ital. mezzosoprano,ελλ. μεσόφωνος): Η ενδιάμεση γυναικεία φωνή.
- [B]Κοντράλτο:[/B] Η χαμηλότερη (βαθύτερη) γυναικεία φωνή.

[I][B]***Κολορατούρα[/B][/I]: Ιδιαίτερα δεξιοτεχνικές άριες που περιλαμβάνουν και αυτοσχεδιασμούς και ερμηνεύονται από σοπράνο. Χαρακτηριστικές είναι οι άριες της Βασίλισσας της Νύχτας από το Μαγικό Αυλό του Μότσαρτ.

[U]Ιδιαίτερη περίπτωση:[/U]
[B]-Καστράτο[/B]: Τραγουδιστής με εξαιρετικά ψηλές νότες (γυναικείες και παιδικές) στην έκταση της φωνής του.Οι καστράτοι ήταν ιδιαίτερα δημοφιλείς κατά το 19ο αιώνα. Η ιδιαίτερη φωνή τους ήταν αποτέλεσμα χειρουργικού ευνουχισμού πριν την ηλικία της μεταφώνησης στην εφηβεία. Ο ευνουχισμός χρησιμοποιήθηκε στην Ισπανία και την Ιταλία για να καταστεί δυνατή η χρήση υψηλότερων φωνών στην εκκλησιαστική μουσική όπου δεν επιτρέπονταν γυναίκες.


[B]Σύνολα από φωνές [/B]αποτελούν τα λεγόμενα [B]Ensemble[/B](γαλ. "μαζί") που είναι σύνολα τραγουδιστώνπου ερμηνεύουν μαζί . Ανάλογα με τον αριθμό των φωνών έχουμε ντουέτα, τρίο, κουαρτέτα, κουιντέτα, σεξτέτα κ.ο.κ

Δημοσίευση στο stixoi.info: 30-03-2009